REPORT
Report z koncertu Biosphere od Myclicka
Mám takovĂ˝ pocit, Ĺľe srdce všech fanouškĹŻ alternativnĂ scĂ©ny musela po zveĹ™ejnÄ›nĂ budoucĂch aktivit projektu Music Infinity v roce 2006 radostĂ poskoÄŤit. KdyĹľ totiĹľ svĂ© sĂly spojĂ Palác Akropolis, tedy mĂsto s pĹ™Ămo magickou atmosfĂ©rou, spolu s vybranĂ˝m vkusem Josefa SedlonÄ›, vĂ˝sledkem uĹľ musĂ bĂ˝t jenom kvalita pro ty, co umĂ hudbÄ› naslouchat a jsou jĂ otevĹ™eni. NorskĂ˝ projekt Biosphere dostal tu ÄŤest vystoupit pod novou hlaviÄŤkou jako prvnĂ…
Jasně daná pravidla.
OtevĹ™enĂ brány v pĹŻl osmĂ©, konec v deset kvĹŻli rušenĂ noÄŤnĂho klidu, prostor pro dva projekty. Tak znÄ›la základnĂ fakta pro ÄŤtvrteÄŤnĂ veÄŤer s datem 19. ledna 2006. Do tĂ©hle rovnice uĹľ zbĂ˝valo dosadit jedinĂ©. V kolik má ÄŤlovÄ›k dorazit, aby o nic nepĹ™išel a zároveĹ nestrávil ÄŤas ÄŤekánĂm ve frontÄ› stejnÄ› zanĂcenĂ˝ch nadšencĹŻ. Zase špatnÄ›. :) Deset minut pĹ™ed osmou dlouhatánskĂ˝ had v pĹ™edsálĂ naznaÄŤoval, jak dĹŻleĹľitĂ˝ pro Prahu (a nejen pro ni) pĹ™Ăjezd norskĂ©ho jednoÄŤlennĂ©ho projektu vlastnÄ› je a kolik tu má Geir Jenssen za svou ÄŤtrnáctiletou hudebnĂ dráhu pod pĹ™evlekem Biosphere pĹ™ĂznivcĹŻ. JeštÄ›, Ĺľe naše milovanĂ© Radio Akropolis je tak blĂzko. PouĹľil jsem malou lest, svršky odloĹľil zde a pak uĹľ jsem se mohl naplno oddávat vábenĂ ambientnĂ muziky. JeštÄ› malá zastávka v DivadelnĂm baru pro doplnÄ›nĂ pitnĂ©ho reĹľimu a vzhĹŻru do HlavnĂho sálu.
Tak kampak si dneska půjdeme pokecat? V Akráči je prima koncert!
Je osm hodin a ono uĹľ se skuteÄŤnÄ› hraje! Role pĹ™edkapely nebo spĂše dvouÄŤlennĂ©ho pĹ™edprojektu pĹ™ipadla na pro mÄ› doteÄŹ neznámou a dosud neslyšenou formaci Kora Et Le Mechanix, kde pod cizojazyÄŤnĂ˝m názvem mĹŻĹľeme vypátrat hloubajĂcĂ autory Michala Kořána a Filipa Homolu. Sál nebyl plnĂ˝ do poslednĂho mĂsteÄŤka, ale Ĺ™eknÄ›me tĹ™eba do pĹ™edposlednĂho, pĹ™iÄŤemĹľ na pĂłdiu se jednalo o sehranou práci ÄŤtyĹ™ rukou stĹ™ĂdavÄ› poloĹľenĂ˝ch na klaviaturách a roztodivnĂ˝ch mašinkách a dvou sklonÄ›nĂ˝ch hlav, bedlivÄ› sledujĂcĂch kaĹľdĂ© šustnutĂ, zahoukánĂ a skĹ™ĂpnutĂ, kterĂ© by snad vyboÄŤovalo z pĹ™edem oÄŤekávanĂ© reakce. PopravdÄ› Ĺ™eÄŤeno, pro ÄŤlovÄ›ka, kterĂ˝ trávĂ vÄ›tšinu ÄŤasu na nejrĹŻznÄ›jšĂch taneÄŤnĂch akcĂch s diktátem automatickĂ˝ch bubenĂkĹŻ a vlnĂcĂmi se tÄ›ly, byl pĹ™Ăchod do sálu pomÄ›rnÄ› šokujĂcĂ. PĹ™edstavte si v tu chvĂli tĹ™i stovky stojĂcĂch solnĂ˝ch sloupĹŻ, ticho jako v kostele a z reproduktorĹŻ se linoucĂ táhlĂ© plochy, kterĂ© vám pĹ™i delšĂm poslechu, kdyĹľ povolĂte uzdu svĂ© pĹ™edstavivosti, slepujĂ dohromady skládaÄŤku jednoho bájnĂ©ho svÄ›ta kdesi daleko v neprobádanĂ˝ch galaxiĂch. Jak se dalo pĹ™edpokládat, najĂt stoprocentnĂ ticho a navĂc tady v Praze je vÄ›cĂ takĹ™ka nemoĹľnou. RušivĂ˝mi elementy tak byla "hudba mimo mĂsu" dolĂ©hajĂcĂ sem z MalĂ© scĂ©ny (kde barmani rozhodnÄ› nechtÄ›li bĂ˝t na tichĂ©m pracovišti), ale (a co bylo daleko horšĂ) spousta návštÄ›vnĂku si sem pĹ™išla takĂ© popovĂdat o tom, kde Ĺľe se to o vĂkendu zhulili jako prasata, jestli uĹľ tomu dotyÄŤnĂ©mu poslal SMSku, zda se ten soubor podaĹ™ilo rozbalit, co je tĹ™eba koupit k veÄŤeĹ™i, ÄŤi co vÄŤera dávali v bednÄ›. Těžko Ĺ™Ăct, kdo by mÄ›l bĂ˝t v tuto dobu vĂce tolerantnĂ, ale je jen opravdu škoda takhle pĹ™edskakujĂcĂmu umÄ›lci, kterĂ˝ vÄ›tšinou do svĂ© vypiplanĂ© náplnÄ› vloĹľil i kus svĂ©ho srdce, opovrhovat. Co se týče samotnĂ© hudebnĂ produkce, omluvte moji neznalost, kaĹľdĂ˝ ten tĂłn byl pro mÄ› poprvĂ© slyšenĂ˝m, kaĹľdá ta plocha nová a jednotlivĂ© skladby anonymnĂ. PĹ™esto jsem mÄ›l ze zvuku, kterĂ˝ nás tu všechny objĂmal, hodnÄ› dobrĂ˝ pocit a pĹ™ĂjemnÄ› po tÄ›le i na duši. Je snad potĹ™eba k jednomu ÄŤtvrteÄŤnĂmu veÄŤeru nÄ›co vĂce? Oba pánovĂ© na svĂ˝ch nástrojĂch preludovali pĹ™ibliĹľnÄ› do pĹŻl devátĂ©, následovala kratiÄŤká pauza, kdy se lid AkropolskĂ˝ rozprchl obÄŤerstvit a pro mÄ› to znamenalo jedinĂ© – pĹ™esun za lepšĂm mĂstem. Jednak balkĂłny s kovovou konstrukcĂ v basech jemnÄ› drnÄŤely a druhak jsem chtÄ›l mĂt zážitek hezky ve stereu. A kde, Ĺľe bĂ˝vá ten zvuk nejlepšĂ? VÄ›tšinou u zvukaĹ™e, takĹľe vzhĹŻru do druhĂ© tĹ™etiny sálu.
From Tromso To Prague and back.
Ve tĹ™i ÄŤtvrtÄ› na devÄ›t svÄ›tla v sále opÄ›t potemnÄ›la a dva pány s mašinkami vystĹ™Ădali dva pánovĂ© s mašinkami. Pravá část stĹ™edu pĂłdia patĹ™ila nádobĂÄŤku Geira, tu levou si pro sebe zabral vysokĂ˝ holohlavĂ˝ muĹľ, kterĂ˝ mÄ›l na starosti projekci, jako nutnou součást tohoto vystoupenĂ. A pak se teprve zaÄŤaly dĂt vÄ›ci! Kdo tvrdĂ, Ĺľe ĹľivĂ© vystoupenĂ jednoho ÄŤlovÄ›ka schovanĂ˝m za monitorem je neuvěřitelnÄ› nudnĂ©, ten by mÄ›l vyfasovat volnĂ˝ vstup, aby si poopravil svĹŻj unáhlenĂ˝ Ăşsudek. Snad za to mohl ten dynamickĂ˝ zvuk, kterĂ˝ nás všechny vzal do náruÄŤe a po celou hodinu a nÄ›co nepustil, snad za to mohla ta pastva pro oÄŤi, která mohla bĂ˝t klidnÄ› podobnĂ˝m celoveÄŤernĂm filmem jako Baraka, snad za to mohla Geirova do poslednĂho tĂłnu vymyšlená koláž zvukĹŻ a nálad. Všichni ti, kteřà si pĹ™išli stĹ™Ăpky z jednotlivĂ˝ch naposlouchanĂ˝ch alb uĹľĂt v ĹľivĂ©m provedenĂ, byli jistojistÄ› zaskoÄŤeni. Slyšeli známĂ© motivy, samply ÄŤi zvuky, ale ony dostaly ĂşplnÄ› novĂ˝ řád a ve finále i smysl. Jako by se jednalo o jakĂ˝si megamix dosavadnĂ tvorby, okoĹ™enÄ›nĂ˝ novĂ˝m pojetĂm starĂ˝ch nápadĹŻ. StoprocentnÄ› tu zaznÄ›ly napĹ™Ăklad skladby The Things I Tell You, Silene ÄŤi Chukhung z alba Substrata, Gravity Assist ze Shenzhou a The Shield z i u nás nejznámÄ›jšĂho Patashnik a pĹ™edpokládám, Ĺľe probÄ›hla takĂ© ochutnávka z novinkovĂ© Dropsonde, která se mi však do rukou ještÄ› nedostala. JednotlivĂ© pĹ™echody mezi tĂmto bohatĂ˝m materiálem byly opravdu plynulĂ© a věřte nebo ne, na hodinu a ÄŤtvrt se ÄŤlovÄ›k obešel zcela bez beatĹŻ a věřte nebo ne podruhĂ©, dokonce i bez lidskĂ©ho hlasu. Ten v sále uĹľ se koneÄŤnÄ› uklidnil, i kdyĹľ sem tam jsme se od tÄ›ch, kteřà tu ponurou atmosfĂ©ru snad neunesli, doÄŤkali takĂ© hlášek: "Dávej!" nebo "RozjeÄŹ to!"
Projekce = polovina úspěchu.
ZatĂmco Kora Et Le Mechanix se bez projekce obešli a spokojili se s obÄŤasnĂ˝m probliknutĂm nÄ›jakĂ©ho reflektoru PAR, tady se jednalo o hotovĂ© umÄ›leckĂ© dĂlo. Geir zde hlavnÄ› odhalil svou slabost pro jakĂ˝koliv dopravnĂ prostĹ™edek a tak jsme byli za jeho hudebnĂho doprovodu na exkurzi v nÄ›jakĂ©m asijskĂ©m metru, kde kaĹľdá sedĂcĂ postava byla z Ăşhlu kameramana „zajĂmavĂ˝m exponátem“, projeli jsme se po Ĺľeleznici, pĹ™iÄŤemĹľ vlak se porĹŻznu roztahoval a smršťoval, stejnÄ› jako poslĂ©ze auta na dálnici, kdy se z dlouhatánskĂ˝ch limuzĂn stávaly pouhĂ© poskakujĂcĂ "angličáky". Za absolutnĂ vrchol povaĹľuji panoramatickĂ˝ pohled z motorovĂ©ho ÄŤlunu uprostĹ™ed jezera na nádhernou zalesnÄ›nou pĹ™Ărodu a mĂsta, která pĹŻsobila stejnÄ› klidnÄ›, jako hudba Biosphere. K tomu byl uprostĹ™ed plátna vyĹ™Ăznut širokĂ˝ pruh, v nÄ›mĹľ ÄŤlun ujĂĹľdÄ›l (pokud byl kamerou zabrán) zatĂmco o pár milimetrĹŻ z pruhu ven, jako by se jednalo uĹľ o statickou fotografii. Jak se zdá, s novĂ˝mi technologiemi nás ÄŤeká i pořádná porce novĂ˝ch a dosud neobjevenĂ˝ch zážitkĹŻ. Oba muĹľi zcela bez hnutĂ takĂ© sledovali svĂ© pĹ™Ăstroje rozloĹľenĂ© na pĂłdiovĂ©m stole a vĹŻbec nedávali najevo žádnĂ© emoce (opÄ›t jsem si zavzpomĂnal na podobnÄ› pojatĂ© vystoupenĂ Kraftwerk). PĹ™ĂjemnĂ© bylo pozorovánĂ návštÄ›vnĂkĹŻ tohoto koncertu, jak si kaĹľdĂ˝ uĹľĂval tu hudebnĂ koláž po svĂ©m. KaĹľdĂ˝ v tom cĂtil ĂşplnÄ› nÄ›co jinĂ©ho. Jeden mÄ›l zavĹ™enĂ© oÄŤi a myšlenkami se prohánÄ›l po tÄ›ch severskĂ˝ch plánĂch, kterĂ© vidÄ›l pĹ™edtĂm na plátnÄ›, druhĂ˝ se klanÄ›l dopĹ™edu a dozadu a tvářil se velmi spokojenÄ›, tĹ™etĂ se dokonce uchĂ˝lil k ĂşkrokĹŻm do stran a k obÄŤasnĂ©mu zatĹ™esenĂ rameny. Tak to pĹ™ece má bĂ˝t: hudba, která u kaĹľdĂ©ho rozvĂjĂ jedinĂ© – jeho osobnĂ svÄ›t plnĂ˝ fantazie a neuspořádanĂ˝ch myšlenek. KdyĹľ se za deset minut deset pánovĂ© s mĂrnĂ˝m uklonÄ›nĂm sebrali a odešli do zákulisĂ, kaĹľdĂ˝ vÄ›dÄ›l, Ĺľe ten pĹ™Ădavek si prostÄ› ještÄ› vytleskáme. :) A vytleskali! ZávÄ›r vystoupenĂ uĹľ probÄ›hl v rozjetÄ›jšĂm duchu, takĂ© zde byl jako nástroj pouĹľit i lidskĂ˝ hlas a s pouhĂ˝m a notoricky známĂ˝m samplem „Will I Dream“ se tedy opravdu dajĂ vyvádÄ›t vÄ›ci. Obzvlášť, kdyĹľ je pronesen tak smyslnĂ˝m ĹľenskĂ˝m šeptajĂcĂm vokálem. PÄ›t minut po desátĂ© jsme populárnĂm NorĹŻm ještÄ› jednou zatleskali a sál se zaÄŤal pomalu vyprazdĹovat vesmÄ›s spokojenĂ˝mi posluchaÄŤi. Byla to skuteÄŤná pastva pro dvÄ› uši i dvÄ› oÄŤi!
S Music Infinity na věčné časy!
Hezky nám ten rok zaÄŤĂná. Jako ĂştÄ›k z reality byl tenhle ambientnĂ vĂ˝let skuteÄŤnÄ› hodnĂ˝ následovánĂ a to pro nás má projekt Music Infinity v rukou stejnÄ› lákavá pokraÄŤovánĂ. Věřte, Ĺľe Ulricha Schnausse ani Cinematic Orchestra si ujĂt nenechám! A malá reklama na závÄ›r? Rozhovor s Geirem i záznam vystoupenĂ tohoto koncertu vám pĹ™ibliĹľnÄ› do mÄ›sĂce zprostĹ™edkuje Radio Akropolis a o tom, kdy se tak stane, vás na Techno.cz urÄŤitÄ› budeme informovat. StaÄŤĂ nám jen zachovat pĹ™ĂzeĹ! Â
foto: gonza     Â