CLANEK
Úvaha: Je ta hudba stále ještě Techno?
Tak pĹ™esnÄ› tuhle otázku si pokládám vĹľdy po návratu z rĹŻznĂ˝ch akcĂ... Na techno párty chodĂm bezmála 20 let, Techno je ĹľivotnĂ styl, subkultura, je to energie, relax, ale i svÄ›tonázor. Jak se Ĺ™Ăká: "Techno je všechno". Ale platĂ to stále?!
K napsánĂ tĂ©to Ăşvahy mÄ› pĹ™imÄ›la souÄŤasná situace v techno kultuĹ™e. ZejmĂ©na pak takĂ© to, kdyĹľ ÄŤlovÄ›k v diskuzi na sociálnĂ sĂti vyjádřà svĹŻj názor, jeho pĹ™ĂspÄ›vek je smazán, ostatnĂ pĹ™ĂspÄ›vky s negativnĂ kritikou takĂ©, a jsou ponechány pouze pozitivnĂ komentáře. Doufám, Ĺľe tato Ăşvaha nebude vymazána nebo nÄ›jak pĹ™ekrucována. Chci totiĹľ tĂmto apelovat na technaĹ™e, opravdovĂ© technaĹ™e, kterĂ˝m se souÄŤasnĂ˝ trend nelĂbĂ, jsou nespokojeni s pĹ™Ălišnou komercionalizacĂ techno scĂ©ny, s negativnĂmi hudebnĂmi, produkÄŤnĂmi i zmÄ›nami u DJs samotnĂ˝ch, kterĂ© tato subkultura zaĹľĂvá.
NepovaĹľuji se za nÄ›jakĂ©ho kritika ÄŤi hudebnĂho znalce, nicmĂ©nÄ› mnoholetĂ© zkušenosti mám jak s akcemi, tak s hranĂm ÄŤi produkcĂ. Jsem nezávislĂ˝ pozorovatel tĂ©to kultury jiĹľ mnoho let. VĹľdy jsem se vÄ›noval jednomu hudebnĂmu stylu a tĂm je právÄ› Techno. MnozĂ moji přátelĂ© a známĂ, se kterĂ˝mi jsem na konci 90. let zaÄŤĂnal, postupnÄ› pĹ™esedlali na jinĂ© hudebnĂ styly. Po vlnÄ› Techna pĹ™išel Drum & Bass - hodnÄ› chytlavĂ˝ styl, kterĂ˝ si našel svĂ© posluchaÄŤe a zastánce. Krátká, ale Ăşderná vlna Dubstepu takĂ© mnoho lidĂ z mĂ©ho okolĂ ovlivnila a podobnÄ› i jinĂ© hudebnà žánry elektronickĂ© hudby. Já jsem ale zĹŻstal vÄ›rnĂ˝ Technu. Tomu opravdovĂ©mu. KaĹľdá doba si žádá svĂ©, vše se vyvĂjĂ a zlepšuje, ale opravdu je teÄŹ Techno lepšĂ? A je to vĹŻbec stále ještÄ› Techno? MyslĂm, Ĺľe mnoho lidĂ si tuto otázku takĂ© poloĹľilo...
Od akcĂ s názvem Techno Party bych ÄŤekal nÄ›co jinĂ©ho, neĹľ to, co se dÄ›je nynĂ, trochu vĂce... DĹ™Ăve jsem odcházel s pocitem naplnÄ›nĂ a porozumÄ›nĂ, vše do sebe perfektnÄ› zapadalo. Na Techno Party se hrálo Techno. Dnes obvykle odcházĂm z akcĂ se smĂšenĂ˝mi pocity, moĹľná se znechucenĂm, kam se hudebnĂ podoba Techna dostala a popravdÄ› uĹľ pak ani nemám chuĹĄ jĂt znovu. Ale vĹľdy se nechám pĹ™emluvit nebo nalákat na zajĂmavá jmĂ©na, nicmĂ©nÄ› vÄ›tšinou odcházĂm s rozpaky, kam se tato kultura posunula... JistÄ›, uĹľ takĂ© nejsem nejmladšĂ, vÄ›k má s hudbou urÄŤitou souvislost, mám ale nastavenĂ© urÄŤitĂ© standardy z minulosti, ke kterĂ˝m nemá souÄŤasná hudba šanci se pĹ™iblĂĹľit. Je to skliÄŤujĂcĂ si to pĹ™iznat, ale je to tak. Ale proÄŤ to tak je?! ProÄŤ jsme pĹ™ešli z energickĂ© hudby rychlĂ©ho tempa na hudbu pomalou, unylou a nezajĂmavou?
Na tzv. dnešnĂ "Techno Party" je to jasnÄ› vidÄ›t. Tempo, ve kterĂ©m se dnes hraje, odpovĂdá spĂše žánru House nebo dokonce i Chillout. Na to, na co dnešnĂ party people zuĹ™ivÄ› paĹ™Ă, jsme my dĹ™Ăve dojĂĹľdÄ›li v KarlovĂ˝ch LáznĂch v 5. patĹ™e, kde hráli pohodu a my sedÄ›li zaboĹ™enĂ a unavenĂ v kĹ™eslech, odpoÄŤĂvali a povĂdali si. K tomu se ta hudba perfektnÄ› hodila. DĹ™Ăve se hrálo 140-145 BPM, dnes, kdyĹľ má nÄ›kdo na displeji 125 BPM, tak uĹľ je to "drsnej mazec". Rychlost hudby je v tomto smÄ›ru nesmĂrnÄ› dĹŻleĹľitá... Dokáže vymezit hudebnà žánr a proto souÄŤasnĂ© tempo nemá s Technem nic spoleÄŤnĂ©ho. KdyĹľ si navĂc analyzujeme samotnĂ© tracky a styl mixovánĂ, je to ještÄ› mnohem horšĂ. Vy to neslyšĂte?! UpĹ™ĂmnÄ› nechápu lidi, kteřà na souÄŤasnou podobou "Techna" tanÄŤĂ. Co je k tanci motivuje? VĹľdyĹĄ jsou jednotlivĂ© tracky hudebnÄ› tragickĂ©. Taková prázdnota bez nápadu, vše na jedno brdo.
DĹ™Ăve mÄ›l kaĹľdĂ˝ producent urÄŤitĂ˝ smÄ›r a hned jste vÄ›dÄ›li, Ĺľe tohle je tento DJ a tamto je zase tamten DJ a bezpeÄŤnÄ› jste ho poznali. KaĹľdĂ˝ mÄ›l svĹŻj rukopis, kterĂ˝ byl zĹ™etelnĂ˝ a jednoznaÄŤnĂ˝ pro kaĹľdĂ©ho DJe. Dnes to však neplatĂ. Vše je stejnĂ©, unylĂ©, nemáte sebemenšà šanci odhadnout, kdo právÄ› stojĂ za mixpultem. AĹĄ jdu, kam jdu, je to takto vĹľdy a všude. Z tĂ©to hudby se zcela vytratila myšlenka, vytratilo se sebepojetĂ, je pryÄŤ individualita a jsme doslova zahlceni prĹŻmÄ›rnostĂ a fádnostĂ. Pokud se podĂváme blĂĹľe na zvuky dnešnĂch "techno" trackĹŻ, kterĂ© tento styl charakterizujĂ, tak zde mĹŻĹľeme pozorovat dalšà rozdĂly. ZvukovÄ› jsou daleko ÄŤistšĂ, kvalitnÄ›jšĂ, jasnÄ›jšĂ, pĹ™esnÄ›jšĂ, to se musĂ nechat. Dnes ale máte moĹľnost vybrat si z milionĹŻ zvukĹŻ a samplĹŻ a mĹŻĹľete si navĂc dalšà miliony stáhnout z internetu. K dispozici je dnes nepĹ™ebernĂ© mnoĹľstvĂ zvukovĂ˝ch softwarĹŻ a rĹŻznĂ˝ch udÄ›látek. PĹ™esto se mi zdá, Ĺľe jsou všechny tracky stejnĂ©.
DĹ™Ăve mÄ›li kluci na svĂ©m PC nÄ›kolik desĂtek zvukĹŻ, pracovali pĹ™evážnÄ› v dostupnĂ˝ch zvukovĂ˝ch softwarech jako napĹ™. FL Studio, nebo si nÄ›kdo vzpomene i na Re-birth. A pĹ™esto, Ĺľe zde byli producenti limitováni moĹľnostĂ jejich programĹŻ, tracky se od jednotlivĂ˝ch tvĹŻrcĹŻ zvukovÄ› lišily. A to, Ĺľe zvuky nebyly vĹľdy ÄŤistĂ©, nebo dokonalĂ©, kvalitnĂ, nebylo na závadu. SpĂše bych Ĺ™ekl, Ĺľe tomu bylo naopak... Byla v tom realita, snaha, pĂle, nekoneÄŤná práce a hlavnÄ› zábava. Pokud pomineme kvalitu zvukĹŻ a podĂváme se na strukturu trackĹŻ, je to alespoĹ pro mÄ› dalšà velkĂ© zklamánĂ ze souÄŤasnĂ© scĂ©ny. Kam se podÄ›ly zkušenosti a hudebnĂ nápady? To uĹľ bylo všechno vymyšleno a uĹľ se jen producenti toÄŤĂ v kruhu? Kde je invence, osobitost, nadšenĂ, zábava? Chápu u mladšĂch a zaÄŤĂnajĂcĂch DJĹŻ a producentĹŻ, Ĺľe si musĂ k tomu svĂ©mu stylu dojĂt. Ale, Ĺľe i zkušenĂ matadoĹ™i podlehnou souÄŤasnĂ©mu trendu, tomu nerozumĂm. UpĹ™ĂmnÄ›, kdyĹľ jdu dnes na "Techno Party", tak se o Technu ve vÄ›tšinÄ› pĹ™ĂpadĹŻ hovoĹ™it nedá...
PĹ™ipomeĹme si definici Techna, která znĂ: "Techno je novátorskĂ˝ žánr elektronickĂ© hudby, kterĂ˝ je charakteristickĂ˝ svojĂ rychlostĂ, opakovánĂm urÄŤitĂ˝ch celkĹŻ a rytmem, kdy se stĹ™Ădá buben s činely, doprovázenĂ˝ silnou basovou linkou a kovovĂ˝mi, industriálnĂmi aĹľ temnĂ˝mi zvuky. Asi nejlepšà definice tohoto hudebnĂho žánru je od Jeffa Millse, kterĂ˝ Ĺ™Ăká: "Techno je kaĹľdá hudba, kterou si nedokážete pĹ™edstavit." BohuĹľel toto jiĹľ dnes neplatĂ. VÄ›tšina akcĂ by se mÄ›la spĂše jmenovat House Party. Ale chápu, Ĺľe Techno je pojem, to je to slovo, kterĂ© pĹ™itáhne pozornost. Je to slovo zneuĹľĂvanĂ©, reklamnĂ tahák, kdy je pak ÄŤlovÄ›k zklamán, Ĺľe šel na Techno a pĹ™itom hrál House. To, Ĺľe to dunĂ, ještÄ› neznamená, Ĺľe je to Techno, to si zĹ™ejmÄ› poĹ™adatelĂ© neuvÄ›domujĂ. Tak to pĹ™esnÄ› vnĂmám, v dnešnĂ techno hudbÄ› se totiĹľ nic nedÄ›je a nic nás nepĹ™ekvapĂ, naopak dokážeme odhadnout dlouho dopĹ™edu, co nás zĹ™ejmÄ› ÄŤeká, a kam se danĂ˝ track bude ubĂrat.
Techno je dnes hodnÄ› ovlivnÄ›no minimalismem. To je smÄ›r, kterĂ˝ se uplatĹuje v rĹŻznĂ˝ch odvÄ›tvĂch lidskĂ© ÄŤinnosti, zasáhl samozĹ™ejmÄ› i do hudby. Z tohoto smÄ›ru vycházĂ hudebnĂ styl Minimal. Minimal nenĂ Techno, je však samozĹ™ejmÄ› moĹľnĂ© tyto styly rĹŻznÄ› kombinovat a prolĂnat. Vypadá to ale, Ĺľe se nÄ›kteřà producenti minimalismem nechali zcela pohltit a vydávajĂ svĂ© vĂ˝tvory za Techno. To bychom pak mohli Ĺ™Ăkat Techno všemu, kde je beat... Jak jinak si vysvÄ›tlit, Ĺľe pĹ™edkládanĂ© tracky v mixech DJĹŻ jsou nesmĂrnÄ› dlouhĂ©, zvuky sice kvalitnĂ, ale chudĂ©, myšlenkovÄ› prázdnĂ© a nemajà žádnou šťávu? Pro opravdovĂ© Techno je charakteristická energie, která z hudby vycházĂ. Je to rychlost o kterĂ© uĹľ jsem se zmĂnil, je to vhodnÄ› sestavená skladba rytmĹŻ, Ăşdernost, jistá syrovost, pĹ™ĂmoÄŤarost, temnota, pouĹľitĂ© zvuky, napÄ›tĂ a urÄŤitĂ© neÄŤekanĂ© zlomy ve vĂ˝voji tracku, pĹ™ĂpadnÄ› v mixovánĂ...
AktuálnÄ› mĹŻĹľeme velmi ÄŤasto slyšet tracky, kterĂ© jsou dlouhĂ© a nic se v nich nedÄ›je. PopravdÄ› se nÄ›kdy těšĂm, aĹľ skonÄŤĂ a bude hrát nÄ›co jinĂ©ho, co mÄ› vytrhne z letargie. BohuĹľel dalšà track je stejnĂ˝ a pak zase a zase, takĹľe celou akci ÄŤekáte na nÄ›co, co nikdy nepĹ™ijde. Co však pĹ™icházĂ v kaĹľdĂ©m souÄŤasnĂ©m tracku a to hned nÄ›kolikrát, to jsou gradace! Je to moĹľná ĂşplnÄ› to nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ... LidĂ© pĹ™i gradovánà šĂlĂ, a kdyĹľ koneÄŤnÄ› zaÄŤne beat bušit, tak jsou v euforii. AlespoĹ takto to dĹ™Ăve fungovalo. PlatĂ to stále?
DnešnĂ gradace jsou jinĂ©. Jsou dle mĂ©ho názoru zbyteÄŤnÄ› dlouhĂ©. Ve srovnánĂ s klasickĂ˝m Technem, kdy je gradace krátká, rychlá, Ăşderná, ÄŤitelná, protoĹľe se ÄŤasto vytvářà v krátkĂ˝ch ÄŤasovĂ˝ch ĂşsecĂch napĹ™. 4 beaty, nebo 8, pĹ™ĂpadnÄ› pak 16 (ale to je jiĹľ dlouhá doba a na to "technaĹ™" nechce ÄŤekat). Dnes se setkáváme s gradacemi napĹ™. po 32 beatech, a kdyĹľ uĹľ to koneÄŤnÄ› vypadá, Ĺľe se track znovu rozjede, zaÄŤne gradace znovu od začátku. Bezva, zábava se mÄ›nĂ na ÄŤekánĂ... NavĂc vše doplĹujĂ kvĂlejĂcĂ a stupĹujĂcĂ se zvuky, aby nebyl nikdo na pochybách, Ĺľe uĹľ to pĹ™ijde. A kdyĹľ gradace koneÄŤnÄ› skonÄŤĂ, v 90% trackĹŻ pak hraje jen samotnĂ˝ beat a to pořádnÄ› dunivĂ˝. Pak se po dlouhĂ© dobÄ› pĹ™idajĂ dalšà zvuky a tak dále... A to se opakuje celĂ˝ veÄŤer. Tohle rozhodnÄ› v Technu, v tom pravĂ©m, opravdovĂ©m, nenajdete.
PĹ™esto, Ĺľe jsem zmĂnil, Ĺľe je dnešnĂ techno hudba velmi zaloĹľená na minimalismu, paradoxnÄ› tuto hudbu tvořà pomÄ›rnÄ› hodnÄ› zvukĹŻ. Slyšel jsem názor, kterĂ˝ se mi hodnÄ› lĂbĂ: "HodnÄ› zvukĹŻ, málo lásky". Techno, jak ho znám, je tvoĹ™enĂ© z nÄ›kolika málo zvukĹŻ, kterĂ© se opakujĂ a jsou vhodnÄ› uspořádanĂ© tak, aby posluchaÄŤe uvedly do transu, protoĹľe si tam kaĹľdĂ˝ najde ty svĂ© rytmy. Jak je ale moĹľnĂ©, kdyĹľ je tato hudba v souÄŤasnosti pĹ™eplnÄ›ná zvuky, Ĺľe je celkovÄ› prázdná? Já v nĂ ÄŤasto hledám alespoĹ nÄ›co, ale nic nenacházĂm. Pro mÄ› je tato hudba mrtvá. MnÄ› nestaÄŤĂ stále stejnĂ˝ hutnĂ˝, drsnĂ˝ beat, kterĂ˝ stĹ™Ădá stále stejnĂ˝ hi-hat. NavĂc ÄŤasto zcela chybĂ tleskánĂ na druhou dobu, kterĂ© je ve struktuĹ™e hudby velmi dĹŻleĹľitĂ©. Do toho je okolo spousta hudebnĂ omáčky, ale kde je to hlavnĂ? To to nikdo jinĂ˝ neslyšĂ? ÄŚasto jsou v dnešnĂch skladbách vokály, rĹŻznĂ© melodie a dalšà prvky, kterĂ© pĹ™ipomĂnajĂ spĂše House, Trance, nebo dokonce Pop Music! A to vše, aby byla ta neskuteÄŤná prázdnota vyplnÄ›na rychle něčĂm... VĂ˝sledek? Za mÄ› mlácenĂ prázdnĂ© slámy, mnoho povyku pro nic. Za jakĂ˝m účelem je tato hudba tvoĹ™ena? ProÄŤ se stává tato kultura ÄŤĂm dál komerÄŤnÄ›jšĂ? To jsou vÄ›ci, kterĂ© mÄ› trápĂ.
Dalšà aspekt, kterĂ˝ nutĂ k zamyšlenĂ, je samotnĂ˝ styl mixovánĂ. StejnÄ› tak jako pro tvorbu trackĹŻ platĂ, Ĺľe kaĹľdĂ˝ DJ má ten svĹŻj. NÄ›kdo mixuje pomalu a dlouho prolĂná jednotlivĂ© skladby, nÄ›kdo házĂ jeden song za druhĂ˝m, nÄ›kdo si s mixovánĂm hraje vĂce, nÄ›kdo mĂ©nÄ›, nÄ›kdo staÄŤĂ dÄ›lat rĹŻznĂ© efekty, dokáže ještÄ› stĂhat všemoĹľnĂ© triky, kterĂ© zatraktivnĂ celĂ˝ set. DJ musĂ bĂ˝t dobrĂ˝ psycholog, musĂ umÄ›t ÄŤĂst publikum a vÄ›dÄ›t, jak a ÄŤĂm ho správnÄ› naladit, a hlavnÄ› v jakĂ©m okamĹľiku co pĹ™esnÄ› udÄ›lat, aby to fungovalo na parketu tak, jak má. NenĂ to zcela jednoduchĂ© a pokud je DJ zkušenĂ˝, jistÄ› si s tĂm poradĂ. Nic z toho se dnes ale nedÄ›je. Hudba je vlastnÄ› stejná od začátku párty aĹľ do jejĂho konce, i kdyĹľ se line-up stavĂ tak, aby se párty pozvolnÄ› rozjela, v hlavnà části programu bylo to nejlepšà a na konci zase pomalu dojĂĹľdÄ›la, nepĹ™ijde mi v tom aĹľ takovĂ˝ rozdĂl. Nejen, Ĺľe DJovĂ© hrajĂ velmi podobnĂ© tracky, takĹľe nejde urÄŤit, kdo aktuálnÄ› hraje, ale takĂ© mixujĂ stejnĂ˝m stylem. Respektive ÄŤasto žádnĂ˝ styl nemajĂ... Vše jako pĹ™es kopĂrák, hodnÄ› dlouho hrajĂ jeden track, v jeho závÄ›ru udÄ›lajĂ jednoduchou prolĂnaÄŤku, kterou jsem se uÄŤil jako začáteÄŤnĂk na gramce, pomalu jednu šavli ztlumĂ, druhou vytáhnou nahoru a je to. Hurá, prohodil jsem tracky! ĂšplnÄ› je vidÄ›t na obliÄŤejĂch DJĹŻ ta radost, Ĺľe se jim to podaĹ™ilo... SamozĹ™ejmÄ› teÄŹ budou chvĂli paĹ™it s publikem, skákat nebo se fotit a podávat si ruce s fanoušky a po dalšĂch minutách si najdou dalšà track, kterĂ˝ majĂ jiĹľ dopĹ™edu z domova nacviÄŤenĂ˝. A jde se na to znovu, jednoduchá prolĂnaÄŤka a... Ti lepšà ještÄ› na chvĂli ztlumĂ basovou linku, aby to bylo opravdu nÄ›co, lidĂ© se bavĂ, vše se zdá zalitĂ© sluncem.
Pro mÄ› ale nenĂ! Je to povrchnĂ, nudnĂ©, bez Ĺľivota a nápadu. DJ mĹŻĹľe bušit beaty o stošest a já vidĂm jen bezmoc a kulturnĂ Ăşpadek. NemluvÄ› o komunikaci DJe s publikem, tzv. Ĺ™eÄŤ tÄ›la. Dnes DJ stojĂ, bedlivÄ› se soustĹ™edĂ, kouká si pod ruce, nevidĂm u nÄ›j žádnĂ© emoce, pohyb, radost, zábavu... Nic. BohuĹľel je dnes DJ kaĹľdĂ˝ druhĂ˝, všichni jsou slavnĂ, uznávanĂ a preciznĂ, ale pak, kdyĹľ to slyšĂte, je vám do breku, nebo spĂše do smĂchu. JistÄ› vám všem, kdo chodĂte na párty, neunikla jedna vÄ›c - všechny mixy jsou bezchybnĂ©. Nikomu se v souÄŤasnĂ© dobÄ› prakticky nerozjĂĹľdĂ tracky, vše do sebe perfektnÄ› sedĂ. Ano, dĹ™Ăve se to stávalo, kdyĹľ se ještÄ› hrálo na gramofony - obÄŤas pĹ™eskoÄŤila jehla, nebo se rozjely tracky, nebo nesedÄ›ly pĹ™esnÄ› na sebe a DJ se lopotil, aby vše srovnal. MnÄ› však tyhle "chyby" vĹŻbec nevadily. Naopak to vyznĂvalo autenticky, vÄ›dÄ›l jsem, Ĺľe ÄŤlovÄ›k za pultem hraje teÄŹ a tady. Nedokonalost je pĹ™irozenĂ˝m rysem lidskĂ© práce.
KdyĹľ se na to jde s digitálnĂ technikou, je to jinĂ©... UpĹ™ĂmnÄ› mi vadĂ ta dnešnĂ strojová pĹ™esnost. Je to vše tak dokonalĂ©, aĹľ mÄ› to nebavĂ. NÄ›kdy dokonce zpochybĹuji autenticitu danĂ©ho umÄ›lce, ostatnÄ› jiĹľ jsou známy pĹ™Ăpady, kdy mÄ›ly hvÄ›zdy svĹŻj set pĹ™edehranĂ˝ dopĹ™edu a dÄ›laly lidem jen divadlo... NevĂm, co se s touto hudebnĂ subkulturou za poslednĂ roky stalo. MoĹľná mi to nÄ›kdo Ĺ™ekne, patĹ™iÄŤnÄ› vysvÄ›tlĂ a já zmÄ›nĂm názor. NevĂm, zda z nás DJovĂ© dÄ›lajĂ pitomce, nebo zda jsme pitomci my sami, kdyĹľ jim skáčeme na takto jednoduchou návnadu. MoĹľná je to jen o penÄ›zĂch - kaĹľdĂ˝ pĹ™ece musĂme z něčeho ĹľĂt a DJovĂ© majĂ za hodnÄ› nekvalitnĂ muziky mnoho penÄ›z. DĹ™Ăve byly párty v klubech za pár korun, dnes jsou halovĂ© akce pro tisĂce lidĂ za pomÄ›rnÄ› vysokĂ˝ vstup. MoĹľná je to takĂ© pohodlnostĂ posluchaÄŤĹŻ - staÄŤĂ jim málo k tomu, aby byli spokojeni. Nebo je to pohodlnostĂ ÄŤi lenostĂ DJĹŻ, kteřà upĹ™ednostĹujĂ kvantitu nad kvalitou. MoĹľná je to kombinace všeho uvedenĂ©ho. Já to nevĂm a ani to zjišťovat nebudu. Pro mÄ› byla a vĹľdy bude nejdĹŻleĹľitÄ›jšà hudba. MnozĂ Ĺ™ĂkajĂ, Ĺľe je to vĂ˝vojem spoleÄŤnosti a tĂm ruku v ruce i hudby. Pokud je to tedy tak, tak dle mĂ©ho názoru spoleÄŤnost i hudba upadá do stále vÄ›tšà hlubiny. VĂ˝voj totiĹľ automaticky neznamená, Ĺľe jde vše k lepšĂmu. V tomto pĹ™ĂpadÄ› jde jasnÄ› o zmÄ›nu k horšĂmu...Â
NaštÄ›stĂ se najde ještÄ› hrstka poctivĂ˝ch umÄ›lcĹŻ, kteĹ™Ă, byĹĄ jsou ovlivnÄ›ni souÄŤasnĂ˝m dÄ›nĂm na techno scĂ©nÄ›, si stále udrĹľujĂ vlastnĂ styl a ráz svĂ© techno hudby. Jejich jmĂ©na nemá smysl psát, protoĹľe je znát nejspĂš nebudete. Pokud jste "technaĹ™i dnešnĂ doby" budete znát superstar a všechna zahraniÄŤnĂ jmĂ©na slavnĂ˝ch producentĹŻ a DJĹŻ, kterĂ© sledujete na Facebooku nebo Instagramu, takĹľe vám těžko Ĺ™eknou jmĂ©na dnes jiĹľ postaršĂch pánĹŻ, za kterĂ© mluvĂ jejich hudba a ne jejich fotky a promotĂ©Ĺ™i. Já se hrdÄ› k tÄ›mto lidem hlásĂm. To jsou opravdovĂ technaĹ™i! KdyĹľ slyšĂte jejich Techno a porovnáte to "s tĂm souÄŤasnĂ˝m", jak já mu pracovnÄ› Ĺ™Ăkám "Eurodance", sami uznáte, Ĺľe jde ĂşplnÄ› o nÄ›co jinĂ©ho. Proto si troufnu tvrdit, Ĺľe souÄŤasná hudba pouze vyuĹľĂvá populárnĂho názvu Techno, ale má s tĂmto stylem jen pramálo spoleÄŤnĂ©ho. Techno v pravĂ©m slova smyslu uĹľ se moc na akcĂch nehraje. Hraje ho uĹľ pouze hrstka lidĂ ze starĂ© školy, proto stojĂm za tĂm, Ĺľe uĹľ se o Techno na párty, tak jak ho znám, nejedná. Je to hudba, která pouze z Techna vycházĂ, bere si z nÄ›j urÄŤitĂ© prvky, ale to neznamená, Ĺľe je to Techno. Je moĹľnĂ© to vrátit? NevĂm... MĹŻĹľeme udÄ›lat jen jedno. ZaÄŤĂt vnĂmat vĂce kvalitu a nespokojit se jen s tĂm, co nám producenti a promotĂ©Ĺ™i pĹ™edkládajĂ. MusĂme bĂ˝t nároÄŤnÄ›jšà a kritiÄŤtÄ›jšà k hudbÄ› i k sobÄ› samĂ˝m. NedÄ›lat ze sebe ovce a stát si za svĂ˝m názorem, aĹĄ uĹľ je jakĂ˝koliv. A abyste si udÄ›lali ten nejlepšà obrázek o tom, jaká muzika se mi lĂbĂ, zde je set, kterĂ˝ jsem pĹ™ed ÄŤasem umĂchal v rámci DJ Contestu festivalu Svojšice.Â
DJ Underholt
foto: T-Rex a CoreFoto