Recenze filmu: Pán Prstenů: Dvě věže

Rok se s rokem sešel, Peter Jackson dokončil "director's cut" Společenstva Prstenu i dotáčky na Novém Zélandu, Howard Shore vymyslel zbrusu nový hudební motiv a filmová adaptace Tolkienovy literární klasiky na kina zaútočila už druhým pokračováním "nových Hvězdných válek".

Hláška filmu

Skřeti právě překonali hradby a trpaslík Gimli, soutěžící s elfem Legolasem, dva zabil.
Gimli (nadšeně): Legolasi, už mám dva!
Legolas (nevzrušeně): Já devatenáct.

Prsten je stále těžší

...a stále těžší je také úděl toho, kdo jej nese. Malý a téměř bezbranný hobit Frodo se pomalu stává vlastním stínem a nebýt obětavého Sama, dávno už by jím byl. Hobiti na strastiplné cestě k bráně Mordoru, sídla všeho zla, potkávají Gluma, z kterého Prsten moci udělal politování hodnou zrůdu, ačkoliv se dřív od hobitů moc nelišil. A Glum se stává jejich záchranou, ale i zkázou.

Téměř na opačném konci Středozemě pronásleduje trojice přátel Aragorn, Legolas a Gimli tlupu Skurutů, kteří hobity Smíška a Pipina unášejí přímo do Železného pásu k Sarumanovi. Saruman, prospěchářský spojenec temného pána Saurona, napadá a plení Rohanské vesnice. Král rohanské Jízdmarky, otrávený slovy falešného rádce Grímy Červivce, neklade žádný odpor. Dokud jej nenavštíví Gandalf. Přežil zápas s Balrogem a dokonce se stal mocnějším. "Galndalf, tak mi kdysi říkali. Gandalf šedý. Nyní jsem Gandalf bílý a vracím se, když se karta obrací."

Saruman posílá do Rohanu desetitisícové vojsko skřetů a bitva o Helmův žleb může začít. Válka o osud lidstva je v plném proudu. Druzí dva hobiti Smíšek a Pipin se dostávají k Stromovousovi, vůdci Entů a pastýři stromů. Podaří se jim Enty přesvědčit, aby se do války zapojili? Udrží Aragorn Helmův žleb? Vrátí se Gandalf s pomocí včas? Zamiluje se Aragorn do Éowyn? Odolá Faramir moci Prstenu? Zmocní se Prsten Frodovy duše? Zabije Legolas víc skřetů než Gimli? A kdo se v tom všem má sakra vyznat?

Peter Jackson je šílenec

Ač se to někomu zdá neuvěřitelné, vyzná se v tom spoustu lidí. Režisér Peter Jackson si na sebe upletl bič, když se pustil do filmování uctívané literární klasiky z pera J.R.R. Tolkiena. A zatímco první díl Společenstvo Prstenu, se od knihy lišil jen v detailech, Dvě věže už příběh berou trošku z jiného konce. Polopaticky se držet originálu by ale nebylo příliš šťastné, v zásadě tedy můžeme Jacksona pochválit.

Tolkien by sice asi nebyl nadšený, že se mu emancipovaná princezna Rohanu Éowyn zamilovala do Aragorna, a co víc, že Aragorn zapochyboval ve své lásce k elfce Arwen, ale když Éowyn je "tak krásná, tak chladná. Jako jarní jitro, předtím než vyjde Slunce." I další "nedostatky" způsobené režií lze s lehkým srdcem odpustit. Vždyť příchod elfského komanda do Helmova žlebu je tak efektivní, Gimlimu hláškování tolik sluší a Legolas by v různých cirkusových kouscích trumfnul komplet celý tým Matrixe. Snad jen Aragornova "smrt" působí trochu vyumělkovaně a filmový Faramir je bohužel v rámci zachování divákova napětí daleko menším frajerem, než ten knižní.

Triky jsou bez nadsázky perfektní. Jejich vrcholem je (překvapivě) ztvárnění Gluma. Dá se říct, že Glum je určitě první filmovou postavou kompletně vytvořenou počítačem, která doopravdy hraje. Veškerý pohyb postavy byl převeden do počítače na základě výkonu Andyho Serkise a je naprosto přirozený. Vedle Gluma jsou speciálním softwarem generované desetitisícové bitevní scény hraním malého Bartiase na písečku a Jar Jaru Binksovi z prvních dvou dílů Star Wars při pomyšlení na (zcela reálnou!) Serkisovu Oscarovou nominaci závistí hnědnou mezigalaktické trenky.

Samozřejmě, Peter Jackson je blázen. Geniální blázen. Někteří ortodoxní fanoušci sice reptají, ale většina je s filmem přinejmenším zadobře. A to už je něco, zavděčit se několika miliónům lidí. Navíc věřím tomu, že "director's cut" verze Dvou věží na DVD některé "kiksy" ospravedlní. Jinými slovy, Jackson svůj souboj o vlastní nesmazatelný zápis do historie filmu už podruhé vyhrál na všech frontách.

Bartias

Pán Prstenů: Dvě Věže
The Lord Of the Rings: The Two Towers
Nový Zéland/USA 2002
režie: Peter Jackson
hrají: Elijah Wood (Frodo), Ian McKellen (Gandalf), Viggo Mortensen (Aragorn), Orlando Bloom (Legolas), John Rhys-Davies (Gimli/Stromovous), Christopher Lee (Saruman), Andy Serkis (Glum), Miranda Otto (Éowyn), Liv Tyler (Arwen) a další