Komiksová recenze: Preacher 10: Pradávná historie

Znásilnění vlčáci, zfetovaní andělé, irští upíři, vzkříšení chlápci, kteří prohlašují, že v pekle neexistuje nikdo horší než oni. Není jednoduché žít ve světě komiksové série Preacher, ale je přitažlivé si o bizarních událostech číst. Pradávná historie představuje závěrečné ohlédnutí za oceňovanou ságou.

Hlášení, že čtenáři dojeli do konečné stanice a musí vystoupit, se letos z tuzemského komiksového vláčku ozývá opakovaně. Na finální zastávku dorazil věčný flákač Scott Pilgrim, poslední štamprli irské whisky si nalil nájemný zabiják Tommy Monaghan, po dlouhých deseti letech, během nichž vycházela desetisvazková sága Sandman, se uskutečnilo rozloučení s Morfeem. A sbírkou povídek o podivných existencích, které účinkovaly v pátrání po uprchlém Bohu, se uzavřela série Preacher.

Moderní americká epopej skončila přísně vzato minulým svazkem Alamo, kde se dořešily rozjeté příběhové linky a poklidně se klusalo vstříc zapadajícímu slunci. Česká verze si ale přizpůsobila originální chronologii, a tak se konec krvavé a úchyly lemované cesty nese ve znamení vzpomínek. Desátý a celkově nejmasivnější díl se ohlíží na několik barvitých vedlejších postav. Vypráví se o frustrujícím dospívání snadno ovlivnitelného klučiny, z něhož vyrostl po nevydařeném kopčení Kurta Cobaina Prdelman. Vrátíme se do idylických časů, kdy stoprocentní burani Jody a T.C. překazili plány mezinárodních teroristů a dobře se vyblbli i co se sexuální stránky týče. A nezapomene se ani na flashback o upírovi Cassidym.

Prominentní pozici však zabírá krutá legenda o zrodu Svatého zabijáka alias nesmrtelného miláčka funebráků, nadpřirozené nemesis Jesseho Custera a Clinta Eastwooda z dob, kdy si ještě nepovídal s židlí. Už v úvodníku vylíčí scenárista Garth Ennis svoji lásku k westernům a snu vytvořit si jeden vlastní. Ve Svatém zabijákovi a jeho eponymním speciálu se mísí Ennisovy vysněné propriety z filmů jako Nesmiřitelní nebo Osamělá holubice – mlčenlivý cizinec, odporní tchořové, městečko plné vystrašených duší, prázdné pláně, výzvy, zabíjení. Jde o mýtus inspirovaný mýty, během něhož se vyjeví kompletní zrození nevybíravého rozdavače kulek.

Drobným zklamáním na jednom z nejbrutálnějších příběhů, které spadají pod sérii Preacher, je kresba Steva Pugha. Stihnul vytvořit tři ze čtyř kapitol, přičemž se v jeho vizuálním ztvárnění transformoval osudový přerod na krvavou jízdu. Rudé cákance z utnutých končetin fungují jako zábavné atrakce, ale nedávají hloubku a intenzitu patologickému charakteru hlavní postavy. I původ chladného drsňáka se zkrátka drží v rovině řádné akční srandy.

Emoce se ostatně ždímaly ve zmiňovaném Alamu. Pradávná historie dává povětšinou s úsměvem vzpomenout na staré známé úchyly a šílence. Ennis si na prostoru čtyř povídek dělá švandu z hrdinských klišé, vytváří epický příběh o západě divočejším než řízení Lindsay Lohanové a atraktivní formou upozorňuje na rodinný teror ne nepodobný tomu z Americké krásy. A nyní již opravdu končíme a zavíráme krám. Preachera máme komplet.

Preacher 10: Pradávná historie

Scénář: Garth Ennis

Kresba: Steve Dillon, Steve Pugh, Carlos Ezquerra, Richard Case