Filmová recenze: Hrdina

Čína si o jednotě zatím může nechat jen zdát. Rozdělená království mezi sebou válčí na život a na smrt. Nejlépe si přitom vede panovník dynastie Čin, navzdory tomu, že už před deseti lety tři prvotřídní bojovníci Zlomený meč, Sněhová vločka a Nebeský uzavřeli spojenectví, jehož jediným cílem je odstranit krále. Nyní přichází Bezejmenný, který je prý zabil. Hrdina?

Hrdina porozumí umění kaligrafie

Ten, kdo krále zbaví byť jen jednoho ze zločinců, může před něj předstoupit. A co víc, může s ním dokonce popíjet čaj na vzdálenost třiceti kroků. V případě, že dotyčný bojovník zabil zločinců více, má s panovníkem pít dokonce na vzdálenost pouhých deseti kroků. Tak praví zákon. Deset kroků je ale ideální vzdálenost na spáchání atentátu a zákon nepočítá se lstí. Jak si panovník může být jistý, že Bezejmenný není tajný přítel spolčené trojice a nepřišel vykonat to, co po celých dlouhých deset let před ním nikdo nedokázal?

Správně, jistý si nemůže být nikdy. Ani kdyby ostříleně sázel čísla ve Sportce. Bezejmenný králi prozrazuje svůj příběh: kdo je, odkud pochází a jaký byl jeho plán. Ukazuje se však, že toto je jen jeden pohled na věc a než se divák dozví mnohem komplikovanější pravdu, vyprávění se ještě několikrát změní.

Povzbuzen celosvětovým úspěchem Tygra a draka se zkušený čínský tvůrce Zhang Yimou rozhodl zfilmovat legendu o sjednocení Číny (Hrdina vychází jen z jedné z mnoha). Upozorňuje přitom na fakt, že Ang Lee (režisér Tygra a draka) není rodilým Číňanem a proto těžko mohl přesně vystihnout myšlení svých postav i atmosféru staré Číny. Zatímco Zhang Yimou pochopitelně ano. Těžko říct, smysl to možná bude mít v Asii, ale evropskému či americkému divákovi je to Schumacher.

Zůstává tak poetický snímek s nenaplněnými oscarovými ambicemi, což není vůbec málo! Zhang Yimou zákonitě odkazuje diváka ke staršímu snímku Rašomon Akiry Kurosawy - stejný příběh je vyprávěn v několika různých verzích, které se liší často jen v drobných, přesto dosti zásadních detailech. V Hrdinovi každou verzi vyprávění charakterizuje určitá barva, do které se odívají postavy i padající listí. Dokonce i ozdobné chocholy jinak neměnných vojáků se podřizují.

Souboje veskrze připomenou to, co už jsme viděli v Tygru a draku, přesto stojí za bedlivé sledování. Hrdina je totiž ve velké míře založen na vizuální, poetické podívané. Nádherné je odrážení statisíců letících šípů nebo průnik Zlomeného meče a Sněhové vločky do královského paláce a jejich souboj s tisícovkou vybraných gardistů.

O soubojích a válce ale Hrdina není. Přes všechny akční prvky před sebou nemáme akční film. Jakkoli se Hrdina může místy zdát propagandou Čínské lidové republiky, je především filmem o lásce a porozumění. A o životní roli slavného "kung-fu zabijáka" Jeta Li.

Hrdina
Hero/Ying Xiong

Čína 2002