Filmová recenze: Master & Commander: Odvrácená strana světa

Dlouhou dobu jsme neměli možnost vidět v kinech film o pirátech a námořnících brázdící světové oceány, není také divu, když poslední film Ostrov hrdlořezů skončil jako velký propadák. Tomu všemu je, ale konec. Na konci prázdnin vplul s větrem v plachtách do našich kin Johnny Depp se svými Piráty z Karibiku a začátkem prosince začíná rozdávat příkazy z kapitánského můstku Russel Crowe ve filmu Master & Commander: Odvrácená strana světa.

Master & CommanderDlouhou dobu jsme neměli možnost vidět v kinech film o pirátech a námořnících brázdící světové oceány, není také divu, když poslední film Ostrov hrdlořezů skončil jako velký propadák. Tomu všemu je, ale konec. Na konci prázdnin vplul s větrem v plachtách do našich kin Johnny Depp se svými Piráty z Karibiku a začátkem prosince začíná rozdávat příkazy z kapitánského můstku Russel Crowe ve filmu Master & Commander: Odvrácená strana světa.

Jack Aubrey, kapitán britské fregaty za dob Napoleonských válek dostal za úkol dostihnout a potopit Francouzskou loď Acheron, která má namířeno na jih Ameriky. Naneštěstí pro Brity, Francouzi udeří první. Jejich útok je silný a nečekaný. Britská loď Surprise má štěstí v neštěstí, když se schová v husté mlze. Po menších opravách lodi přikáže neohrožený kapitán své posádce pronásledovat Francouze a nakonec je zničit.

Master & Commander: Odvrácená strana světa není běžný dobrodružný film z námořnického prostředí. Jednak mu chybí velké množství megalomanských námořních bitev, ba naopak, ve filmu jsou pouze dvě. Jedna na začátku a druhá na konci. Většina filmu se odehrává na palubě britského plavidla, nepřátelské Francouze vidíme pouze z dálky, jsou nám úplně neznámí, nevíme co si o nich máme myslet a co od nich můžeme čekat, stejně jako kapitán.

Master & CommanderFilm odehrávající se skoro celé dvě hodiny jen a jen na jedné lodi dává více prostoru rozkreslení hlavních postav, nežli-li pouze akci, jak jsme u Amerických filmů zvyklí. Během stíhací plavby se blíže seznamujeme s kapitánovým dlouholetým přítelem lodním lékařem, Britským špionem a vášnivým přírodovědcem, což je především ukázáno při návštěvě Galapág, kde se cítí Stephenem Maturinem (Paul Brettany) jako v ráji a po menší obhlídce ostrova se Maturinem vrací na palubu Acheronu, jako vánoční stromeček ověšen klecemi plnými rozmanitými zvířaty. Další část filmu je věnována nadporučíku Hollomovi, o kterém si posádka myslí, že je prokletý. Ubohý nadporučík měl totiž hlídku, když Francouzi poprvé zaútočili a byl to také on, kdo byl shodou okolností znovu hlídkoval, když námořníkům došel vítr při urputném pronásledování Acheronu.

Nejvíce prostoru ve filmu dostala role kapitána Bitské fregaty Surprise Jacka Aubreye, který je skvěle zahraný Russellem Crowem. Je jedno jestli Crowe velí skupince otroků při gladiátorských zápasech v koloseu, nebo posádce lodi plující kdesi u břehů Jižní Ameriky, Russellu Crowovi jsou prostě tyto role šité přímo na tělo. Kapitán Jack se stává námořním kapitánem poprvé, ale svou funkci zvládá bez sebemenších problémů, jako kdyby byl kapitánem už dlouhou dobu. U svých námořníků vzbuzuje respekt (v průběhu filmu i u diváků), je brilantní taktik, statečný bojovník. Má rád vtipnou konverzaci a čas od času si ve své kapitánské kajutě zahraje s přítelem lékařem na housle.

Master & Commander je jeden ze zdařilých námořních filmů, spolu s Piráty z Karibiku tento žánr znovu pozvedl a my se snad už nemusíme bát, že pokud si vybereme tento druh filmů, tak se do kina nepůjdeme nudit, vyspat, či dělat jiné věci. Krize námořních filmu je už snad zažehnána a my můžeme vesele zvolat: zvedněte kotvy, vyrážíme do kina!!