Filmová recenze: Bazén

Upjatá britská spisovatelka versus volnomyšlenkářská dcerka jejího vydavatele na společných "prázdninách" v prosluněné Francii. Mohla by to být komedie. Mohlo by to být melodrama. Ve skutečnosti to je erotická detektivka s kapkou Davida Lynche.

Julie: "Můj otec je králem orgií. To jste nevěděla?"

V čem je pointa? Nebojte, nic podstatného neřeknu. Ale protože BAZÉN sází především na hru s divákem, bylo by fér vás varovat. Ačkoliv zpočátku můžete být jiného názoru, nejde o přímočarý příběh. I proto vás z čisté kolegiality (jako kolega divák) upozorňuju hned v prvním odstavci: Je důležité k tomuto filmu přistupovat podobně jako k rafinovanostem, které servíruje třeba David Lynch. Čímž nechci vůbec říct, že by režisér Francois Ozon podléhal úžasným chorobám mysli podobně jako mnohem oslavovanější Lynch. Prostě mě Lynch napadl kvůli jedné scéně z BAZÉNU - až film uvidíte, bude vám jasné, která to je.

Základní dějová linie je jednoduchá.  Úspěšná autorka bestsellerů s neomylným inspektorem coby hlavní postavou Sarah Mortonová (Charlotte Ramplingová) podléhá tvůrčí krizi natolik, že se před svými fanoušky nezdráhá zapřít své vlastní jméno. Tlak ze strany čtenářů je veliký, a tak Sarah její vydavatel (Charles Dance) nabídne strávit pár týdnů v jeho vilce ve Francii. Šumící venkov provoněný Sluncem je skutečně něco jiného než chladný londýnský déšť a změna Sarah opravdu prospívá.

Fantazie se rozbíhá na plné obrátky, ale dostatek klidu na práci má Sarah jen dokud není konfrontována s příjezdem vydavatelovy dcery Julie (Ludivine Sagnierová). Mladá volnomyšlenkářská blondýnka prožije ve spisovatelčině přítomnosti inspirující historku jako vystřiženou ze ZÁKLADNÍHO INSTINKTU a přes počáteční nedůvěru si k sobě tolik rozdílné osobnosti najdou cestu.

Tak to aspoň vypadá na první pohled, otázkou je, jestli to tak je i "doopravdy". Těžko se dá předpokládat, že by upjatá Sarah dokázala snést Juliinu extravaganci nebo dokonce obstát tváří v tvář zločinu a zároveň věřit, že se scénárista nepraštil do hlavy. Ne, tudy cesta nevede, milí Wattsoni. Mnohem uvěřitelnější se zdá interpretace (dala se prodiskutovat na internetu), která tvrdí, že téměř všechno, co se ve filmu děje, je pouhým výplodem spisovatelčiny fantazie.

Ovšem místo toho, aby rafinovanost BAZÉNU udivovala, spíše unavuje. Životem znavená Sarah, která celé dny tráví půl na půl ve světě svého starého otce, o kterého pečuje, a spřádáním fiktivních zločinů i jejich následným odhalováním, se v příjemném prostředí daleko od všeho co zná rozpomíná na své mládí. Uznávám, že se to asi stává. A pokud se takhle dá "vymyslet" někdo se sexappealem Ludivine Sagnierové, asi se to stává často. Ale co má být?

Představitelka Julie Ludivine Sagnierová byla americkým Rolling Stonem označena za novou Brigitte Bardot, což velmi dobře chápu. Nebýt jejích nahých a sexuálních scén, možná bych tenhle film ani nedokoukal.

The Swimming Pool
Francie/Velká Británie 2002
režie: Francois Ozon