Filmová recenze: Polární expres

Vánoční příběh plný kouzelných mystických obrazů, kterými probleskují nechtění zombíci. Tom Hanks hned v pěti rolích ve filmu, který je zlomem v pojetí kinematografie. A první film v historii, který je současně uváděn i v 3D IMAX verzi.

Chlapec: "Hledám jedno děvče.“
tulák: "No a kdo ne?“

Polární expres je název dětské knihy Chrise Van Allsburga, z níž stejnojmenný Zemeckisův vánoční trhák vychází. Film není přesnou adaptací knihy, protože ta je poměrně krátká. Tvůrci proto museli děj rozšířit, ale vzhledem k tomu, že jedním z producentů je i sám Van Allsburg, nebyl to asi žádný problém (ne, že by byl výrazný problém děj rozšířit i kdyby Allsburg producentem nebyl).

diteJe štědrý večer. Čas, kdy všechny angloamerické děti dostávají dárky od Santa Clause. Malý chlapec (Tom Hanks) leží ve své posteli a špicuje uši, jestli nezaslechne Santovy rolničky. Ale nic se neděje, což chlapce ještě více utvrdí v tom, že žádný Santa ve skutečnosti neexistuje. Když se zvenčí náhle ozve strašlivý randál! Chlapec vyběhne ven jen tak v trepkách a županu. Stojí před Polárním expresem, který má namířeno na Severní pól!

Pokud se divíte, jak může téměř padesátiletý herec ztvárnit roli asi osmiletého chlapce, vězte že Polární expres je film animovaný. A to ne jen tak ledajak. Po Světu zítřka je Polární expres druhým filmem uvedeným v krátké době v našich kinech, který znamená jistý přelom v pojetí kinematografie.expres

Natáčelo se pomocí systému motion capture. Ten umožnil snímat každičkou drobnost na tělech herců (popravdě každičkou ne, vlasy, oči a jazyky byly animovány zvlášť). Proto může Tom Hanks hrát kromě průvodčího, Santa Clause, tuláka a otcova chlapce i samotného chlapce. Proto se v roli stejně staré holčičky objevila Nona M. Gayeová (viděli jsme ji v Matrix: Reloaded a Matrix: Revolutions).

Jistou nevýhodou toho všeho je, že animace se tak úplně nepovedla. V některých chvílích vypadají obličeje postav přinejmenším hrozivě. V dalších chvílích se zase postavy pohybují dost nerealisticky – pokud tedy neimitovali trhané „zombie" pohyby nebo neměli něco s nohami.

Což je v očích filmařů jistě jen malá cena za to, že díky digitálnímu prostředí si můžou s kamerou dělat doslova, co se jim zlíbí. Malé i velké diváky tak můžou těšit naprosto nereálné a totálně úžasné přelety kamery nad vlakem, nad údolím, pod tlapami smečky vlků. I méně efektivní ale neméně zajímavé podhledy, kdy jsou důležité detaily „vidět skrz“ led, na kterém se nachází. Prostě neuvěřitelné věci v mystikou nabitém prostředí. henks

A co teprve až to uvidíte trojrozměrně. Polární expres je vůbec prvním filmem, který je do kin současně uváděn v klasické (2D) verzi a v 3D verzi určené pro kina IMAX. Polarní expres: IMAX 3D Experience nabízí scény, jež berou dech. Jak by taky ne, tady přece nejde o nějaké ryby, které proplují prostorem kousek od vás. Tady vám hned na začátku zastaví vlak těsně před nosem a to není všechno. Chabý (holt pohádkový) příběh to sice nezachrání, ale mimo jiné se projedete vlakem na horské dráze.

PS: Mimochodem, Zemeckis už před lety režíroval technologicky podobně převratnou Falešnou hru s králíkem Rogerem. Taky si říkáte, že autor Forest Gumpa, trilogie Návrat do budoucnosti, Smrt jí sluší a mnohých dalších skvělých filmů, na to má prostě čmuch? hora

Hodnocení: 80% (verze běžně uváděná v kinech)

The Polar Express
USA 2004