Filmová recenze: Resident Evil 2 - Apokalypsa

Svět je dost divné místo k životu a občas se dějou fakt zvláštní věci. Babičce se zalíbí Tomáš Savka, mrtví obživnou, začnou žrát živé a druhé pokračovaní vcelku průměrné filmu podle počítačové hry se opravdu vyvede!

Alice: "Jmenuju se Alice. Pracovala jsem pro společnost Umbrella. Stala se nehoda, při které všichni zemřeli. Problém byl v tom, … že nezůstali mrtví."

Paul W.S. Anderson (v poslední době hlavně Vetřelec vs. Predátor) v roce 2002 vyvrhl do kin prequel k populární počítačové hře Resident Evil. Milla Jovovichová tam tenkrát jako Alice zažila ekoteroristický útok na podzemní laboratoře gigantické korporace Umbrella, jehož následkem se všichni v podzemí změnili na krvelačné zombie. Bylo to vcelku milé, ale když to skončilo, nevěděl jsem co si o tom mám myslet.

Resident Evil vydělal a Anderson napsal scénář k pokračování. Resident Evil: Apokalypsa si na starost vzal debutující režisér Alexander Witt a stejně jako většina ostatních filmových fanoušků jsem si myslel, že výsledek může být jedině horší. Až do včerejška, kdy jsem Resident Evil: Apokalypsa viděl.

Děj přímo navazuje na události z předchozího filmu. Komplex podzemních laboratoří, který se podařilo tak pracně uzavřít, je v úvodní scéně bez mrknutí oka znovu otevřen, načež se začne šířit nákaza. Papaláši Umbrelly evakuují významné vědce, uzavřou město a každý, kdo chce ven, musí projít důkladnou zdravotní prohlídkou. "Epidemie nemrtvých" samozřejmě není "něco jako neštovice", takže vcelku brzy je město komplet uzavřeno a speciální vojenské jednotky uvnitř jsou ponechány svému osudu. Teď se teprve začnou dít věci!

Jill Valentinová (Sienna Guilloryová) ze speciální policejní jednotky (pochopil jsem správně, že jejím předobrazem je postava z počítačové hry?) spolu s hrstkou dalších lidí uvízne v opravdu nebezpečné situaci. Zatímco Jill je hodně ostrá holka, zbytek jsou až na čestné výjimky amatéři, kteří umírají vždycky, když je potřeba někoho zabít. Žoldák Carlos Olivera (Oded Fehr) je na tom s kamarády stejně. A ještě než budou všechny důkazy o nákaze zničeny působivě silnou atomovkou, rozhodnou se papaláši Umbrelly "testnout" v praxi projekt Nemesis.

Jednak je probuzena Alice (Milla Jovovichová), která díky jakýmsi experimentům získala naprosto nové, netušené schopnosti. Jednak je probuzen i totálně drsný brutál (jeden z hlavních záhoráků ve hře), který jakoukoliv opozici na potkání "vysvačí" podle chuti rotačním kulometem nebo raketometem. Naštěstí naše hrdiny pouličním telefonem kontaktuje jistý zhrzený vědec, jehož dcera zůstala v zamořeném městě. Začíná boj s časem, mrtvými lidmi, mrtvými psy a mrtvým "cosi", u čeho jsem nepochopil, jak se do děje dostalo.

Ale je to fakt napínavé, působivé, lehce strašidelné a hodně zábavné. Jsem přesvědčený o tom, že současný filmový svět nutně potřebuje tvrďácké akční hrdiny a nevidím důvod, proč by jimi nemohly být třeba i hrdinky. Zvlášť pokud v celém filmu vypadají dobře, v rámci žánru přesvědčivě a, nejen díky těm těsným šortkám, připomínají Laru Croft. Samozřejmě jim sekundují sympatičtí chlapi a poskoci - hláškaři.

Jinými slovy, Alexander Witt překvapil. Nechal se zřejmě inspirovat temnou atmosférou Úsvitu mrtvých a nejsem asi jediný, koho potěší, že Resident Evil: Apokalypsa vypadá opravdu krvavě. Dokonce ani ostré video klipové střihy vůbec nevadí a skvěle fungují! Jen v úplném závěru filmu se tvůrci snažili za každou cenu překvapit a snad i jim samotným bylo dopředu jasné, že trumfnout konec jedničky se jim nepodaří. Přesto, máte-li rádi akční sci-fi horory s pěknými babami v hlavní roli, v lednu šup do kina!

Resident Evil: Apocalypse
Velká Británie / Francie / Německo 2004
scénář: Paul W. S. Anderson