Filmová recenze: Okrsek 49

Co jste hasiči, co jste dělali? Že jste nám ten pivo, pivovárek shořet nechali? John Travolta provádí Joaquina Phoenixe radostmi i nástrahami života jednoho hasičského okrsku. Aneb kritickým 11. zářím 2001 inspirovaná oslava hrdinů všedního života.

Mike Kennedy: "Lidé se mě vždycky ptají jak to, že hasiči běží do hořící budovy, ze které všichni ostatní utíkají ven. Odvaha, to je ta odpověď.“

Noc. Plameny šlehají vysoko. Dost vysoko na to, aby se zásahu zúčastnilo hned několik jednotek z mnoha různých okrsků. Mezi záchranáři, kteří běží do budovy, z níž už všichni ostatní dávno utekli, je i Jack Morrison (Joaquin Phoenix). Fajn chlap, fajn kámoš, fajn manžel, fajn otec. Právě z hořícího pekla zachraňuje zřejmě posledního civilistu, když to uvnitř bouchne. Civilista je v pořádku venku, ale Jack uvízne v útrobách bortící se budovy a sám potřebuje pomoc. Před očima mu probíhá téměř celá kariéra… a s ní i život.

okrsekJack přichází coby nováček do hasičské zbrojnice okrsku 49. Budoucí přátelé jej ochotně přivítají po svém. Předstíraný nezájem, falešná zpověď. Už od první chvíle si ovšem padne Jack do oka s kapitánem Mikem Kennedym (John Travolta), toho času v puntíkovaných trenýrkách předstírajícího těžkou kocovinu. Kennedy se stává Jackovým mentorem a svědkem toho, jak se Jack zamiluje a ožení, i toho jak kvůli práci postupně zanedbává děti, aby jiné ve stejnou dobu zachraňoval před jistou smrtí ve sžíravých plamenech.

Režisérem této "požárnické historie" je Jay Russell. Ten má na svém kontě pouhou čtveřici filmových titulů, ovšem nejen proto není radno Russelovi jeho pozici závidět. Od času jistého Skleněného pekla (USA 1974, John Guillermin a Irwin Allen) je hodně těžké natočit napínavý film o ohni a přitom se příliš neopakovat. Navíc ani pak se tvůrci nevyhnou srovnání s legendou. Russell to řešil heroizací hasičů. Mnohem více než na nebezpečné plameny se soustředí na vykreslení charakterů jednotlivých postav, přičemž těžký život hasiče / záchranáře ilustruje v prvé řadě na titulní postavě Jacka Morrisona.

Je proto lehkou ironií, že první zmíněné funguje hlavně díky kombinaci s napínavými a velmi dobře natočenými akčními scénami. Protože když už dojde na požár, stojí to za to a je vážně co hasit. Obě linie se zároveň přirozeně doplňují. Proto je možné užívat si plamenů v bezpečí kinosálů a přitom eventuálně zamáčknout i nějakou tu slzu. okrsek

Čemuž vydatně napomáhají i solidní herecké výkony. Samozřejmě dominuje Joaquin Phoenix, který má přirozený talent a v Okrsku 49 vypadá dobře a přesvědčivě, i když se možná na druhou stranu s hraním tentokrát ani moc nenadřel. Stárnoucí John Travolta je sympatický, ale časy kdy mile překvapoval jsou prozatím stále "definitivně pryč". Pokud se vám někdy někde líbil, neurazí, pokud nikdy nikde, bez problémů jej jednoduše "přeskočíte". Hodně zajímavý výkon pak podává bradkou k nepoznání změněný Robert Patrick (především T-1000 z Terminátora 2) jako Lenny Richter.

Škoda těch pateticky sladkobolných scén, které ale, uznávám, v takovém filmu být musí. Zvlášť, když ho točí Američané. A Američané Okrsek 49 natočili právě proto, aby oslavili odvahu mužů denně nasazujících své životy pro neznámé lidi. Možná vám to bude stačit jedenkrát a dost, ale každopádně se to docela povedlo.

okrsekRadim Bartík

Ladder 49
USA 2004