ROZHOVOR

 

Martijn Adema z Vision Impossible – Děláme vysokou krejčovinu

Vision Impossible jsou známým pojmem už i v našich končinách. S Martijnem se znám už několik let, a protože se díky jeho vytíženosti na Transmission, kterou Vjsky připravoval, nepodařilo vytvořit rozhovor naživo, uvolil se a odpověděl mi na pár otázek alespoň po emailu. Kdo všechno patří do jejich party, jak začínali, ale i koho je ten tajemný hlas promlouvající na nás na akci a v trailerech....pojďme nahlédnout do kuchyně i pod pokličku tohoto Vjského fenoménu.

 

Pověz nejdřív našim čtenářům jak to s vámi všechno začalo? Je Vision Impossible firma nebo jen skupina lidí se společnou myšlenkou? A co vše máte na starosti?

Začal jsem ve Vision Impossible před 11 lety. Pak mě na VJských představeních začal doplňovat ještě Berry van Dijk a Ruben Langedijk a opravdu rychle bylo rozhodnuto, že naše spolupráce bude stálá a  tak se z nás stali kolegové.

V tuto chvíli je Vision Impossible vlastně obojí – jak firma, tak vizuálně- umělecká skupina, což asi může někdy vypadat dost zvláštně nebo zmatečně. Nemáme a nepotřebujeme žádnou hierarchii, nikdo u nás není ''the boss''… A hlavně - vyhovuje nám to takhle, tahle práce je hlavně o kreativitě a tohle je nejlepší recept, jak ji nechat volně plout…

Děláme hodně věcí – od prvotní ideje a vytvoření tématu, přes animace, zkoordinování všech organizačních věcí až po světla, speciální efekty a hudbu.

S United Music na akci Transmission spolupracujete už od počátku.. pověz něco víc o práci s nimi a jak se tobě osobně líbílo na té poslední v 02 aréně?

Přesně jak říkáš, s UM jsme začali pracovat na projektu Transmission už na začátku, kdy jsme vytvářeli "obraz" celé akce…a je to vážně sen, který se stal skutečností…to že se Transmission stala fenoménem, porovnatelným s každým dalším eventem co znám a na kterém jsme se nějakým způsobem podílel. Opravdu musím UM teď hodně pochválit a vzdát jim respekt za to, že z jejich vize povznést halovou akci trošku na jiný level, než je ten běžný"stav", se jim podařilo vytvořit toto! Často nás až překvapí jak náročné jsou jejich požadavky zahrnující více laserů, více pyrotechniky, větší show…a i to že se přestěhovali do 02 arény považuji obecně za další velmi odvážný krok, ale vše zatím funguje perfektně, tak jak má a já jsem opravdu štastný za to, že s nimi můžu pracovat. Přikládají totiž opravdovou důležitost tomu vytvořit pro návštěvníky úžasnou show a nadprůměrnou akci celkově a i nás tím posouvá dál a dál, což je samozřejmě skvělé.

Myslím že poslední Transmission byla naprosto fantastická. Ten entusiasticky naladěný dav a ta atmosféra…fakt super!

Jak probíhají přípravy na akci, třeba právě na Transmission? Vem to úplně od začátku, co třeba technická stránka věci?

Nemohu moc mluvit za technickou stránku akce – o tom moc nevím, kromě toho, že je to dost komplikovaná a náročná práce… .) I proto mám velký respekt k technikům, kteří všechno uvádějí do chodu. Díkybohu v Čechách pracujeme s velmi schopnými pracovníky, kteří mají tento technický support v malíčku. My jsme do Prahy přijeli jen s několika laptopy a hotovo…pro naši práci si s nimi vystačíme.

Připravy jsou ale úplně odlišná story – více než měsíce probíráme a vymýšlíme možné téma večera. Poté začnemé plánovat samotnou show, píšeme scénář, diskutujeme o muzice a možnosti použití "hlasů" a posléze začneme pracovat na trailerech a krátkých filmech (které pak provází celou show – pozn. redakce)... Tím jak se blíží datum dané akce, samozřejmě narůstá i stres, obvykle také proto, že jsme hodně ambiciózní ve svých plánech a ukáže se, že je na tom finálně mnohem víc práce, než jsme si představovali… Ale zatím jsme všechny show dotáhli do konce podle návrhů...

Jak funguje celkově vaše vizualizace? Máte přichystaný nějaký "plán B", kdyby náhodou něco nešlo podle plánu a stanoveného scénáře?

Než jsme vyrazili do Prahy, musely být uploadovány všechny naše hotové "intro movies", jelikož od nich se odvíjí vše ostatní – pracují podle nich lidé od světel přes pyrotechniky až po mistry s laserem… Všechno musí jít přesně a navazovat na sebe podle časových kódů, podle nichž na sebe navazují i jednotlivé filmy. Po našem příjezdu do Čech se tedy musí se všemi prodiskutovat koordinace a v případě, že to jde, máme i několik zkoušek nanečisto.

Před každou show je vše samozřejmě několikrát kontrolováno a snažíme se vychytat chyby, ale v případě, že se i přes to objeví někde problém a večer už začal, není moc možností jak z toho ven. Během každého našeho "představení" už nezbývá než se modlit, aby všechno šlo tak, jak bylo plánováno. Někdy se samozřejmě něco nepodaří, například na poslední Transmission nám přestaly během noci fungovat kamery… Ale myslím, že jsme to i přes to zvládli.

Vždycky mě přibije k židli a trošku mi nažene husí kůži "hlas ze záhrobí", promlouvající na mně z vašich trailerů,, popřípadě provázející celé téma přímo na party. Komu patří a kde jste ho našli?  A je to jen jedna osoba nebo jich máte vícero?
  
Krásná otázka! Všechny hlasy jsou nahrávány v USA. Pro Sensation používáme hlas pana Johna Wellse, je velmi hluboký a patří do kategorie "strhujících movie-trailer hlasů"

Pro Transmission jsme ale usoudili, že použijeme odlišný – a zde nám vypomohl herec Alan Dale. Až když jsme s ním pak byli v nahrávacím studiu, jsme zjistili, že je docela známý! Prošel si rolemi snad ve všech známých amerických TV seriálech jako jsou Neighbours, Star Trek, CSI, Lost, Indiana,  24hours,  X-files, Ugly Betty! Je to ale skvělej týpek - po dotočení všech replik se nám omlouval, za možná až moc zastřený hlas, byl totiž noc před tím oslavovat svou první cenu Emmy (za nejlepší TV seriál)! Chápeš to? Neuvěřitelné! (smích)

Vision Impossible pracuje primárně pro ID&T na akcích jako je Sensation White a další. Jste na holandském trhu jedinou skupinou, zabývající se touto činností, nebo existují i jiné, se kterými soupeříte?

Nemáme moc konkurenci v ostatních Vjs skupinách, jestli myslíš tohle. V Holandsku je sice hodně talentovaných Vjů, ale jejich práce je limitovaná kluby (a tedy i prostorem). My jsme natolik schopní, že už děláme věci na míru, takže by se to dalo nazvat "vysokou krejčovinou". V Holandsku je hodně akcí a naši klienti (speciálně pak ID&T a United Music) si musí být jisti, že jejich návštěvníci dostanou unikátní "produkt" v podobě fantastického a neopakovatelného zážitku. Což znamená úplně odlišný přístup ke každému eventu, spoustu času na "výrobu", spolupráci se světlem, laserem, pyrotechnikou a performery – tanečníky i djs. Díky našim zkušenostem jsme pak většinou požádání o větší zapojení do celé události a pak musíme být občas kreativnější než režisér co natáčí film.

Ale když už jsme u té konkurence - tento rok začínáme s tzv. VJ Academy, kde bychom chtěli unikátním způsobem zaučovat začínající VJe. Rádi bychom naši práci totiž dále rozvíjeli a co je lepší, než vytvořit si mladší generaci kvalitních Veejays? Už teď máme nabídky na party, které zatím nejsme schopni pokrýt – zde bychom právě chtěli uplatnit tyto začátečníky. Poté máme v plánu je postupně začleňovat i k nám - jakožto organizátorům velkých akcí. Obecně ale doufáme, že se nám podaří povznést tuto činnost na vyšší úroveň.

Na jakém party teď aktuálně pracujete?

Velmi tvrdě makáme na show, která se jmenuje Olimax a bude se konat na jednom ze stadionu v Holandsku. Je to jeden z nejdůležitějších eventů roku, protože na něm bude vytvořena velmi působivá a mystická show. Djové, co zde budou hrát, jsou představiteli  hardstyleu. Jak už název napovídá, bude to tvrdé a bude to hodně nahlas… Téma tohoto roku už je zvoleno a bude se točit kolem starověkých kultur, geometrie, matematiky, víry, anatomie a umění…opravdu zajímavé, ne? Zároveň s tím ale ještě jezdíme tour se Sensation, minulý víkend jsme byli v Dánsku, tento víkend jsme v Madridu... Je toho fakt dost…

Řekni nám něco o DJ VJ show, kterou mohli shlédnout i návštěvníci nejen na Transmission 2, ale i v Kuala Lumpur apod.

DJ VJ show je přesně ta věc, kterou jsme si opravdu užívali, bohužel máme už tolik práce, že není čas ještě připravovat něco podobného, protože to trvá týdny a týdny – vytvořit příběh, visualisaci a všechny ostatní náležitosti a pak tyto jednotlivé "díly" složit jako obrovské puzzle… Do toho se musí samozřejmě zakomponovat show dané akce a typ hudby, která se tam bude hrát… A to teď prostě nejde, není na to čas, ale doufáme, že tento typ "zábavy" zase do budoucna obnovíme. Nedávno jsme obdrželi dva Pioneer DVJ-1000 players, které jsou schopné synchronizovat hudbu a video, stejně jako DJové mixují hudbu na gramcích. Díky těmto mašínkám bude naše DJ -VJ show o hodně jednodušší.

Máte vůbec nějaký volný čas?

Bohužel vůbec nemáme, jak vidíš máme opravdu rozděláno hrozně moc projektů… A musím říct, že jsem za to rád, bez nich by byla nuda a to je život na nic…

Jednou z těch příjemnějších věcí na téhle práci (aby to nevypadalo, že si pořád stěžuju (smích), že opravdu procestuješ celý svět – hlavně během Sensation Tour. Byl jsem už tento rok v Chile, Ruben byl v Austrálii.. A čím víc cestujeme, tím entuziačtější davy tanečníků vidíme. V minulosti jsme byli s DJ VJ show i v Malajsii, kterou jsi tu zmiňovala – to byl opravdu zajímavý zážitek. Taky jsme už navštívili Las Vegas a Hollywood s konceptem s názvem Kremlin, který má "communist look" :D Bylo to fakt zvláštní cítit ten kontrast – hrát si na předstíranou komunistickou propagandu v klubu s kasinem v Las Vegas…

Čím bys teoreticky byl a kde bys pracoval, kdybys nebyl jedním z VI? Je těžké se k vám dostat jako spolupracovník?

Než jsem začal svou kariéru ve VI, chtěl jsem být kreslířem komixů, protože jsem hrozně rád maloval a vytvářel malované příběhy… Už jsem jich nakreslil opravdu hodně. Později jsem ovšem objevil krásy počítačových animací a ještě později k tomu přišla i láska v podobě taneční hudby. No a pak už vznikla ta fantastická možnost zkombinovat kreativitu, hi-tech a taneční muziku dohromady. Bez ní bych asi zůstal opuštěný se svými komixy (smích).

V našem nejužším týmu nemáme moc lidí. Občas externě spolupracujeme s výtvarníky ze škol a animátory na volné noze, kteří nám pomáhají, když je opravdu potřeba. Všechno to ale jsou lidi, kteří nám musí sednout, protože s námi pracují spoustu a spoustu hodin ve dne i v noci.

Viděl a zažil jsi toho na parties už opravdu hodně, který DJ ti přirostl nejvíc k srdci?

Samozřejmě díky své práci jsem se setkal, mám rád a respektuji mnoho djských jmen z mnoha různých oblastí elektronické scény. Ale mám jednoho nejoblíbenějšího, je to kluk z Belgie, který si říká dr Lektroluv. Hraje vynikající "raw electro sounds" a navíc to doprovází úžasnou stage perfomací, nosí doktorský outfit a zelenou masku. Taky se moc těším na Marka Sherryho hrajícího poprvé na Qlimaxu. Jsem velkým fanouškem jeho trance produkce.

A ještě jedno uskupení si neodpustím – ve středu jsem byl na Pendulum, hráli něco jako "rocking jungle" a bylo to fakt nadčasový (smích).

V Praze si nebyl poprvé, co tu máš rád?

Prahu si užívám pokaždé znovu. Úžasné město v mnoha ohledech – trošku bych to přirovnal ke svému rodnému Amsterdamu. A protože je docela velká, s každou mou návštěvou objevím něco nového. Jen je trošku obtížné najít nějaké místo, které je u vás oblíbené a kde se baví Češi, všude je hodně cizinců a to znamená i jim uzpůsobené hospody, bary a kluby, kde se baví spíš oni (smích). Takže tvým prostřednictvím bych si dovolil vzkaz všem čtenářům Techna.cz – pokud máte nějaký tipy na zajímavé pražské podniky, sem s nimi (smích).

foto: archiv Martijn Adema

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016