ROZHOVOR

 

Spaceboss: "Elektriku si ode mě dělat nenechej"

Coby Pedro se staral dlouhá léta o internetové stránky časopisu XMAG a následně psal také do časopisu samotného, jako Spacebosse ho pak můžete znát z jeho vlastního webu, který se od ostatních na českém internetu liší - namísto nekonečných PR a fotoreportů přináší skutečně informace o muzice. Nyní se však začal věnovat také DJingu a jako první u nás začal veřejně propagovat hudební styl zvaný neo-trance. Premiéru před publikem si odbyl na letošním Summer Of Love a od té doby už stihl hrát i za hranicemi. První velký rozhovor si však odbude u nás, na Techno.cz :)

 

Věřím, že mnozí tě, Petře, znají, ovšem prsa minimálně dvojky nemáš, takže ta fanouškovská základna zas tolik velká nebude. Je tedy slušné se asi pro začátek představit, (podání rukou čtenářům vynecháme). Takže jak? Jsi novinář, DJ, nezbytná postava pro brněnský underground :) Co dál?

Těžký introvert, milovník japonských filmů, pokleslého humoru, internetový freak, elektromechanik... je toho spousta, ale nic z toho čtenáře asi příliš zajímat nebude. S tou nezbytnou postavou pro brněnský underground si ale trochu přestřelil, ne? :) Spíš taková méně důležitá figurka na tamní scéně.

No počkej, já myslím že to docela zajímavé je... Takže elektromechanik, jo? To máš vystudovanou školu nebo si doma potají něco zajímavého kutíš?

Jo, mám to vystudovaný, ale ta škola pro mě byla celkem utrpení. Vůbec mě to nebavilo, ale silou vůle jsem to nějak dodělal, hlavně kvůli rodičům. Každopádně se musím přiznat, že jsme manuálně naprosté hovado, takže jsem se tomu pak v praxi nikdy nevěnoval. Elektriku si ode mě v baráku určitě dělat nenechej.

Za radu každopádně dík :) Tohle všechno se odehrávalo ve městě, kde jsi vyrůstal - Českých Budějovicích. Opomeneme-li všechny tvé mimohudební aktivity tvého dětství, není mi moc jasné, jak právě v tomto kraji, dobrou hudbou často opomenutém, jsi se dostal k tomu, co dělá už řadu posledních let...Takže otázka zní - jak jsi se dostal k elektronické hudbě a byla ta první hudba vůbec elektronická?

Je fakt, že JČ jsou, co se týče hudby, dost o ničem, takže klišé typu "šel jsem jednou do klubu, tam mě to nakoplo a začal jsem se tomu věnovat" ode mě fakt nečekej. Šlo to tak nějak postupně - od půjčování kazet od spolužáků s tehdejšíma popinama ala Pet Shop Boys, George Michael, Sandra jsem se díky rakouskému radiu Ö3 propracoval k tehdejšímu danceflooru a projektům jako Technotronic, Snap, Culture Beat. Později jsem si pořídil satelit a díky němu přišly na řadu i Essential mixy londýnského Radia1, sobotní čtyřhodinové mixy Piet Blanka a taky legendární berlínské rádio Evosonic. Vzpomínám si, jak jsme s bráchou tehdy vedli bitky o to, co budeme v sobotu v noci poslouchat. Já chtěl takovej ten trendy house a lehce cheesy trance, co valil Piet Blank zatímco on byl spíš do techno soundu, který propagoval Evosonic. Byl vždycky víc do undergroundu než já...

Byl vůbec v té době v ČB nějaký klub, kam byste si tuhle hudbu mohli jít poslechnout? To bylo vlastně v kolikátým roce, tak pětadevadesátý? Otázka také je, šli byste vůbec za muzikou ven nebo jste spíš byli takový ti domácí intouši...

Spíš 92-93, v ČB už myslím fungoval klub New York, ale nevím to úplně přesně, kde si pak udělal jméno třeba Elektromajk, ale to šlo tak nějak mimo mě. Bylo mi 16-17 a rodiče nebyli zrovna odvaření z toho, že by mě měli na noc pouštět někam ven. Byla tehdy taky trochu jiná doba, na kluby se zvlášť na malým městě ještě koukalo dost přes prsty jako na místo, kde všichni jenom berou drogy. Za intouše jsem se nikdy nepovažoval, ale tehdy mi asi spíš vyhovovalo dávat si tu hudbu doma než na ní chodit někam pařit.

Když se posuneme o pár let dál a sám mi určitě upřesníš o kolik víc ti poté bylo, České Budějovice jsi vyměnil za Brno. To musel být docela kulturní šok, ne? Nebo si to tak nepociťoval?

V Brně jsem poslední dva roky, takže jsme v čase poskočili hodně dopředu :) Je to samozřejmě úplně o něčem jiném, nedá se to srovnávat. ČB jsou, a to nemyslím nijak špatně, větší vesnice, kde je jedna zajímavá akce za půl roku, v Brně máš třeba takové akce tři za týden. Je tu opravdu silný elektronický underground, který myslím ještě teprve ukáže svůj potenciál. Spousta experimentálních projektů, spousta kvalitních DJů, kteří ještě čekají na to, až si jich někdo všimne.

Neboj, ještě se krátce vrátíme, za chvíli. Ale s tím Brnem - donedávna se o něm tradovalo, že je to česká techno velmoc, spousta halovek, vlastní časopis a další atributy. To všechno šlo ale nějak do kytek. V jaké hudbě tkví tedy ten potencionál, čím teď Brno žije? Faktem je, že já žiju v Praze a nepřijde mi, že by se tu v dohledné době schylovalo k nějaké hudební revoluci... Jsme takoví konzervativci.

Myslím, že se Brno hudebně proměnilo a rozhodně k lepšímu. Z halovek se scéna přesunula do klubů a stala se intimnější, vytvořila se tu určitá komunita lidí, kteří hudbě opravdu rozumí a dokáží ocenit kvalitu. Je tu výrazná minimalová scéna, asi vůbec nejsilnější v celé republice, na minimalovou stage můžeš narazit třeba i na Emotion, což je jinak tranceová párty. Koho by tohle ještě před pár lety napadlo? Spousta nových experimentálních umělců o sobě dává vědět prostřednictvím Heavy Mentalu na Flédě a tak bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho. Nevím, jestli je to přímo revoluce, ale Brno prostě žije :)

Ne že by se toho v Praze dělo málo, ale tiše závidím :) Nicméně k hudbě jako takové se dostaneme, ty jsi ovšem ještě před tím, než sis stoupl za mašinky, udělal kariéru coby pisálek a to docela všude, kde se dalo. Začínal jsi v časopise Dance + Club, nepletu se? K tomu ses dostal jak?

Dance + Club byl vůbec první regulérní magazín o elektronické hudbě v Čechách, který měl hodně široký záběr. Vycházel ještě dřív než Tripmag. Z dnešního pohledu to byl asi poněkud bizarní časák, protože na jedné stránce byl třeba článek o Whigfield (90´s dancefloorová Barbie), na druhé rozhovor s Plastikmanem. Tehdy to ale nikdo příliš neřešil, kupovalo si to hodně široký spektrum čtenářů. Já sám jsem do D+C psal od roku 95, tehdy v časopise proběhla výzva, že hledají nové redaktory, já poslal na ukázku nějakou recenzi a bylo..

Pamatuji, že sám jsem si kdysi jedno číslo koupil, ale příliš k sehnání to tu nebylo. A odtamtud si tě vyhlédli v pozdějším Trip2Houseu resp. Trimpagu, nebo si se ke psaní tam dostal stejnou cestou?

D+C neměl zrovna nejlepší distribuci, dělali to lidi, kteří s vytvářením časopisu neměli vlastně žádné předchozí zkušenosti, díky čemuž to šlo všechno nakonec do kytek. Ale nějaké tři roky se ten mag na trhu udržel. Do Trip2House jsem nikdy nepsal, dostal jsem se až o spoustu let později do XMAGu a to ještě oklikou přes xmag.cz. To bylo až někdy v roce 2002, když jsem rozjížděl spaceboss.net a Aleš Tůma, který tehdy v XMAGu dělal PR, mi nabídl, jestli bych si k tomu nevzal na starost i jejich web.

To už byla doba, kdy si jel "na plné obrátky", vlastní web, spravování serveru úspěšného časopisu s denní aktualizací, psaní i do toho časopisu - to si další z těch, kteří umí vyždímat z dne více jak 24 hodin nebo jak si to dělal? Nebo si žil jen z příjmu za tyto činnosti?

Bylo to slušný hardcore. Najít, přeložit nebo vymyslet tak čtyři delší novinky na xmag.cz, nasázet tam ještě aktuální tiskovky, napsat nějaký článek na vlastní web, připravovat si podklady pro článek v časopise případně do něj sesmolit nějakou recenzi.. nic jiného jsem vlastně nestíhal, když jsem to chtěl dělat kvalitně a na sto procent. Občas jsem se z toho cítil úplně vyždímanej a měl jsem problém se přinutit sednout další den ke kompu a začít zase na něčem dělat. Živilo mě v tomhle období jen psaní, nebyl to žádný extra příjem, ale dalo se to.

Můžeš prozradit, proč ta spolupráce skončila? Nebo to je jen pauza, která se v dohledné době prolomí a budeš s XMAGem opět spolupracovat?

Ve chvíli, kdy se vystřídali v XMAGu šéfredaktoři, Štěpána Dlouhého nahradil Pavel Čejka, tak se výrazně změnil koncept časopisu, který mi úplně nesednul. Chtěl jsem dělat v magu, který bude o hudbě, ale na druhou stranu o ní bude psát nějakým zábavným způsobem. A Pavel to podle mě tehdy hodil do moc intoš polohy, já takhle psát nechtěl. Teď je XMAG zase trochu někde jinde a myslím, že jde celkem správným směrem. Co se týče nějaké další spolupráce, tak momentálně fakt netuším.

XMAG je již uzavřenou záležitostí, nyní se věnuješ výhradně svému webu a logicky by se dalo usoudit, že máš tedy více času. Přesto je na Spaceboss.net méně článků, než dřív. Takže co se děje? Nenakoplo tě ani umístění v TOP 5 nejlepších webů právě dle XMAGu?

Když něco děláš tak dlouho, dostaneš se do fáze, kdy zjistíš, že už ti to moc nedává. Sb byl vždycky nekomerční web, který negeneroval jakýkoliv zisk, takže jediný důvod, proč jsem ho dělal byl ten, že mě bavilo psát o hudbě, o které se u nás nikde jinde moc nepíše. Ale tu potřebu nějak se vyjadřovat k aktuálnímu hudebnímu dění a upozorňovat na zajímavou hudbu už prostě momentálně příliš necítím. V téhle chvíli přemýšlím, co s webem dál, ale spíš to vypadá, že s koncem roku skončí nebo výrazně omezí svojí činnost.

Přesto, máš pocit, že to mělo smysl, že jsi těm lidem něco dal? Vždyť třeba název neo-trance, ke kterému se ještě dostaneme, jsi tu poprvé začal propagovat ty. Jak to vlastně vypadalo s návštěvností? Tady asi lidi moc neprahnou po informacích, které se netýkají provařených lidiček, co?

To spíš udělej někde v klubu anketu a zeptej se přímo lidí, jestli jim ten web něco dal, pokud ho teda budou vůbec znát :) Ale tak pár lidí jsme myslím ovlivnili a přivedli k něčemu, co předtím neznali. Je celkem jedno, jestli jich bylo 50 nebo 500. Návštěvnost? Od pár jedinců na začátku po třeba 1.000 lidí v době, kdy byl web denně aktualizován a zažíval svůj vrchol. S tím neo trancem máš asi pravdu, doufám, že se někdy dostanu do nějaký encyklopedie :)

No mohl bys sám nějakou napsat ne? Říká se o tobě, že toho víš o muzice vskutku hodně, ale zároveň jsi velmi ortodoxní novinář, co si nebere servítky a píše tak jak to skutečně cítí. Co mi k tomu povíš? Nebyl občas problém, že si tu a tam něco/někoho poslal slušně řečeno do háje?

Soňa Peroutková teď vydala něco o české elektronické scéně, tak bych jí nerad lezl do zelí a dělal jí konkurenci vlastní publikací. Tak třeba někdy v budoucnu.. Nevím, co se o mně říká, ale nemyslím si, že bych byl zase nějak extra ortodoxní. Michal Nanoru je třeba větší masér. Jen prostě nevidím důvod, proč něco zaobalovat. Vyjadřuju svoje názory otevřeně, narozdíl od jiných je neměním a stojím si za nimi. Kvůli tomu, co jsem napsal (např. anti-tranceový matroš pro XMAG) jsem nikdy žádné problémy ve skutečnosti neměl, pár výhrůžek a nadávání do debilů na internetových fórech, ale tam má každý ramena.

Nicméně Spaceboss.net býval kdysi z větší části tranceový web a s tímto stylem si byl hodně spjat. Pak se cosi změnilo…

That´s true. Několik let jsem trance poslouchal, proč to nepřiznat, takže i Sb byl v počátcích hlavně o něm. Faktem ale je, že tenhle styl byl někdy před šesti lety úplně někde jinde než dneska. Měl svůj potenciál, byl plný invence, ale postupem času se prostě vyčerpal, podobně jako později třeba i progressive. Rád si i teď poslechnu nějakou tu trance klasiku, ale současný trance už mě prostě neoslovuje. Není v něm pro mě nic zajímavého.

OK takže dál - už nějaký čas ovšem nejsi jen novinář, je to už nějaký čas, co jsi začal na svém webu pravidelně uveřejňovat své "Spacemixy", na které bylo docela dost pozitivních ohlasů a v současné době je aktuální již 14. díl, pokud se nepletu. Ovšem tyhle Spacemixy byly ryze domácí záležitostí. Až letos v létě jsi měl premiéru před živým publikem a to na festivalu Summer Of Love. Otázka se tedy nabízí. Proč až teď?

Spacemixy byly v podstatě na začátku jen taková sranda, puzzle z tracků, které mě něčím bavily. Nikdy bych nečekal, že mi budou psát na myspace třeba lidi z Německa, že stahujou každej díl a těší se na další. Nevím, proč to trvalo tak dlouho. Snad proto, že jsem hrozně introvertní a stoupnout si před lidi v klubu a něco jim předvádět byla pro mě celkem noční můra. Navíc nejsem ambiciózní, nemám potřebu se někam tlačit. Jak web tak DJing jsem vždycky bral jen z pozice zábavy.

Jenže najednou před těmi lidmi stojíš, už se to stalo několikrát, a vždycky to vypadalo že si to užíváš, takže tipuji, že tohohle rozhodnutí nelituješ. Jaký přesně pocity u toho máš? Jsi v pozici začínajícího, takže to rutina nebude. Něco na způsob že chceš těm lidem zahrát taky něco jiného než co mohou pořád poslouchat anebo to děláš spíš pro sebe....

Začal jsem si to docela užívat, to je pravda, trochu jsem se už otrkal. Když hraju, tak zažívám určitý pocit nabuzení, je to taková energetická šleha, která tě nakopne. To co hraju, je přitom kompromis mezi tím, co se líbí mně a co se podle mě bude líbit i lidem. Někdy bych rád hrál třeba víc deep, ale když vidíš, že na to lidi jen koukají s otevřenou pusou a stojí na místě, musíš přehodit výhybku. Jsou věci, které u nás prostě zahrát nemůžeš, protože by to nikdo nedal.

Takže co přesně hraješ? Onen mýtický a dosud snad nedefinovaný neo-trance? Přijde mi, že lidi stále netuší, o čem tenhle styl je a na jeho vyslovení koukají nechápavě. Na co bys tedy nalákal lidi do klubu, kde hraješ?

Neo-trance je opravdu těžko definovatelný..kde třeba končí melodický minimal nebo tech house a začíná neo-trance? To je otázka. Popravdě ale tohle neřeším. Hraju skladby se zajímavou strukturou a neotřelými samply, často hodně melodické, melancholické, deep, atmosférické.. všechno je to o zvuku a ne o stylu. Skladba mě musí zaujmout po zvukové stránce, neřeším jestli je to electro, tech house, minimal, progressive. Poslechněte si radši nějaký můj mix, protože tohle se docela těžko popisuje.

Však to lidi mohou, pro Techno.cz jsi nahrál exklusivní set, který tvé současné hudební choutky reprezentuje…

Mimochodem, co na něj říkáš?

Jo, je pěknej, chobotnatej, doporučuji :) Ale nedá mi to, jak si prve mluvil o tom deep...minimálně první polovina, určitě třetina tvého setu deep poměrně je a na parketu jsem tě já osobně takového neslyšel. Byl to záměr nebo na tebe dolehlo zimní počasí?

Asi 40 minut je poměrně deep, ale nebyl v tom žádný záměr. Prostě to tak vyšlo. Ale když si to teď nakousnul, fakt to zní tak nějak zimně, co? Bavilo mě porochnit se v takovém typu skladeb, kdybych ten mix dělal o den později, vypadal by třeba zase úplně odlišně. Každopádně druhá polovina setu je víc o tom, jak se prezentuju v klubech. Je tanečnější, euforičtější....

Kde tě momentálně lidi mohou při hraní vidět? A taky jsi mi kdysi říkal, že si s DJováním začal hlavně proto, aby sis to "zkusil” a možná nebude potřeba v tom pokračovat. S odstupem času to vidíš pořád stejně?

V sobotu 29.11.2008 jsem hrál na Sb party v Bratislavě, která mě hudebně hodně bavila, škoda jen, že nepřišlo o něco víc lidí. Žádnou pravidelnou klubovou rezidenci nemám a vlastně hraní ani nějak zvlášť aktivně nevyhledávám. Když se někdo ozve a projeví zájem, většinou neodmítnu a přijedu něco odehrát, ale jak jsem říkal, nemám ambice se někam tlačit. Jestli mě chcete někde vidět, checkujte můj myspace, sem tam se tam nějaký ten termín objeví. Co se týče té fáze "zkoušení", tak v té jsem pořád. Netuším, kam až se dostanu, ale mám v plánu přidat do hry ještě nějaký hardware a celkově to od DJingu posunout k něčemu co se dá označit spíš jako live show.

Proč sis vlastně vybral notebook a nezačal si hrát z vinylů...pohodlí? :)

Digitální DJing nabízí tvojí kreativitě mnohem víc možností. Skladbu z vinylu asi těžko v reálném čase během svého setu nějak zremixuješ, změníš její délku atp. Samozřejmě je to i o přísunu tracků. Skladbu, nejžhavější novinku, kterou si stáhnu z beatportu, můžu už o hodinu později zahrát někde v klubu.

Takže, abych se dostali do nějakého rozumného finále - Spaceboss - tvá hudební přezdívka, co si pod ní lidé mají představit už víme. Co ale tvé občanské jméno, Petr, co ten dělá ve volném čase?

Na myspace jsem to v políčku interests myslím celkem slušně vystihnul třemi slovy - fucking, drinking, drugs.

A v jakém pořadí to máš rád nejradši? :)

Ideální je, když tohle všechno můžeš zkombinovat dohromady v jeden okamžik…

Možná bys měl napsat nějakou encyklopedii o tomhle :) Třeba příští rok se dočkáme...nebo máš nějaké jiné plány, třeba porazit tvého kolegu z branže - Sashu - v anketě DJ magu třeba....

Sashu už jsem myslím porazil dávno, teď mám jedinou ambici a to abys mě v anketě Czech Dance Music Awards nominoval v kategorii objev roku :) Jinak momentálně chystám k vydání foto kolekci brněnských krásek s názvem Brno Beauties, je to takový průřez tím nejzajímavějším, na co můžete v brněnských ulicích narazit :)

No tak já tě objevil už dávno a dosud sem neviděl jedinou odměnu za to, ale to se domluvíme už stranou. Nakonec rozhovoru je alespoň všem jasné, proč to DJování vlastně děláš - očumování holek, ovšem to si měl začít hrát trance, kde bys jich měl víc..

Ale to tam snad radši ani nedávej nebo mi zkazíš image! :) A nebo to tam dej a ještě připiš, že nabízím individuální kurzy digitálního djingu a že zájemkyně se mohou hlásit na mým emailu…

Uff :) A obligátně na závěr – nějaké motto či moudro, kterým se řídíš?

S touhle otázkou jsem počítal, takže jsem si na závěr připravil motto. "Za peníze si klidně můžeš koupit dům, ale NE domow, sex ale NE lásku, doktora, ale NE zdrawí, postel, ale NE spánek, HOLKU ale NIKDY ne MĚ!"


Spaceboss namíchal pro Techno.cz exklusivní set, který můžete stáhnout z tohoto odkazu: http://www.spaceboss.net/music/spaceboss_spacemix_xtra.mp3.

Pro další informace o něm navštivte jeho myspace profil www.myspace.com/spaceboss.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016