ROZHOVOR

 

VJ Mono: "Je to jako DJing, jen srovnáváš obraz s hudbou..."

V sobotu jsem vyrazil na párty Czech It do libereckého klubu Faux Pas a byl zcela ohromen projekcí, která tu vytvářela naprosto jedinečnou atmosféru... Rozhlédl jsem se, kdopak nám tu tentokrát čaruje a narazil jsem na Jirku, jehož umělecký pseudonym zní: VJ Mono. Prohodil jsem s ním pár slov a stále více jsem si začal uvědomovat, že tento nadaný a sympatický klučina má co nabídnout. Proto jsem se hned druhý den rozhodl, že s Jirkou udělám rozhovor na téma VJing, liberecká scéna a Shotgun... Teď už vám jen popřeji příjemné čtení!

 

Jirko, narazil jsem na tebe na sobotní akci v libereckém Faux Pas a hned u vstupu mě ta projekce, kterou jsi vytvářel, zcela ohromila! Zajímavé bylo i tvé pracoviště plné mašinek. Mohl bys nám odkrýt, kdo přesně se skrývá za přezdívkou VJ Mono? Čtenáři určitě uvítají, když se nám ve zkratce představíš a něco nám o sobě povíš...

VJingu se věnuji zhruba něco přes rok a půl. Dělal jsem grafika a studoval obor Vizuální komunikace - digitální média, kde jsem na VJing narazil přes starší spolužáky a absolutně mě to pohltilo. Viděl jsem i nějaká videa na YouTube, jak se projekcím daří v zahraničí a říkal si, že je škoda, že většina akcí v republice, nebo alespoň tady na severu, není ničím obohacena a je víceméně snížena jen k tomu: "Pojďte si poslechnout pouštění placek!" (tím samozřejmě nic proti DJingu). Postupem času jsem se prokousával různými médii a začal se ztotožňovat s tím, že VJing by měl být co nejvíce o live performanci. Dá se to připodobnit k DJingu, akorát nesrovnáváš desky, ale obraz s hudbou... Používám MIDI controler, který mi umožňuje na hudbu reagovat téměř okamžitě. Na plátno se pak do sebe snažím mixovat generované animace z flashe a videa. Ten poslední půlrok pak vystupuju pod jménem VJ Mono ve skupině Vizual Terrorist.

VJ Mono

VJing má určitě velkou budoucnost a lidi těší fakt, že na párty uspokojí uši i oči zároveň. Jaký máš názor na takové velikány, jako jsou DJ Shadow nebo Coldcut? Mám pocit, že právě oni tím bezvadným spojením své audio a video show posunuli koncertování o level nahoru. Máš nějaké vzory v podobě svých kolegů? Kam si myslíš, že se bude v budoucích letech VJing posunovat?

Obě zmíněná jména mají své klady i zápory... Pro mě osobně je přijatelnější Shadow, protože vytváří své vlastní věci. U Coldcut oceňuji, že se snaží, aby to více korespondovalo s hudbou, ale projekce založené na video sekačkách a podobných věcech jdou mimo mě. Mně záleží mnohem více na čistotě a jednoduchosti, takže mě třeba hodně baví uskupení Moderat. Ti dokáží jeden detail využít pro celý klip a baví tě to přitom od začátku do konce. Svou vizuální stránkou, i když už podle názvu se o VJe moc nejedná, mě také baví skupina anti VJ, která se zabývá video mapingem na objekty, ale na rozdíl od takových projekcí, jako je promítání na orloj pro děti, má tohle šťávu. Ví moc dobře, že ve VJingu nejde jen o to, co za pohádku pouštíš na projekci, ale i o světelnost, pohyb a kontrasty a že tam nemusíš vkládat konkrétní příběhy, tak jako ve filmu. Děj může být často abstraktní, vizuálně zamaskovaný do
nejjednodušších vizuálních geometrických prvků. Tady u nás mě oslovuje třeba bývalá spolužačka, která pod jménem Kapaj dělá jednoduchou vektorovou grafiku nebo VJ Kolouch, který jede takové ty starší osmibitové grafiky, jaké jsou k vidění ve starých hrách a spolupracuje třeba s projektem MIDI LIDI.

VJ Mono

A kam to tedy všechno povede?

Myslím si, že VJing je hodně variabilní, (nejde jen o projektor a obdélníkové plátno) takže lidi budou vymýšlet nové objekty a scénografie na svícení a také čím budou svítit - ať už je to projektor, lampička, laser nebo netípnutý vajgl. Budou vymýšlet spoustu nových vstupů, jako je tanec nebo jiné zdroje. Jednou jsem viděl takové malování do písku na průhledné desce a zespodu to prosvěcovalo světlo a taky to nebylo zlé. :) Dost záleží na cenové dostupnosti výrobků nebo jejich pronájmů. My čekáme, až se najde někdo, kdo bude schopen do vizuálu na konkrétní akci vložit stejné finance, jako
do hudby. Potom se podle mého názoru situace rapidně zlepší...

Kde všude jsme mohli zatím vidět tvoje rozhýbané obrázky a kam se v blízké době chystáš? Zaslechl jsem něco o tvém spojení s Red Bullem. Můžeš nám o tom říci více?

Hrál jsem na pár větších akcích, jako je Green Up v Českých Budějovicích nebo Weekend v Hrádku nad Nisou. Weekend je pod hlavičkou Dynamic Line, která dává do kupy i letní festival Shotgun, kde jsme měli v roce 2010 také dělat vizuál. Bohužel kvůli povodním se festival nakonec neuskutečnil. Náhradní vystoupení jsem měl na benefici pro zaplavený Hrádek a tímto bych chtěl všechny pozvat na příští Shotgun 2011, na kterém bychom měli také asistovat. Jinak se objevuji na různých lokálních akcích, kde se hraje breakbeat, D´n´B, dubstep, electro nebo minimal a také se podílím i na opakující se akci Drop The Bomb, kterou se snažíme s každým dalším dílem o něco vylepšit. Ten další se bude konat 26. ledna a chystáme na něm jednu menší specialitku - nechte se překvapit! :)  V rámci této akce jsem začal spolupracovat i s Red Bullem, mám už rozjednaných pár konceptů, ale nechci nic říkat, dokud to nebude jisté...

VJ Mono

Všiml jsem si, že svůj volný čas nevěnuješ jenom VJingu, ale i tvorbě webových stránek, grafice, videosestřihům, výrobě letáků, ručním pracem a ostatním činnostem. Jak to všechno stíháš? Je vidět, že tě grafika hodně baví... Kdy jsi vlastně na sobě začal sledovat, že zrovna na tohle máš talent a že chceš tenhle obor studovat?

Ha ha, ručním pracem... To zní, jako bych pletl šály a štrikoval ponožky. :) Webům se věnuju okrajově, spíš maluju. Stíhám to tak, že to beru jako jeden celek, kde se každá část navzájem ovlivňuje a obohacuje. V grafice jsou pak vidět znaky VJingu nebo malování a to platí i naopak. V době, kdy byla většina věcí vymyšlena a ty nové jsou převážně mixem těch starých, je tohle vzájemné obohacování se velkým přínosem. Sledovat jsem to začal asi ve čtvrté třídě, když mi učení začalo připadat nudné a v sešitu byla spousta volného papíru na kreslení. To se prohloubilo na střední počítačové škole a při výběru vysoké už to bylo jasnou volbou...

VJ Mono

Jelikož bydlím pár kilometrů od Liberce, tak občas vaši scénu sleduji. Když zapátrám v paměti, tak se mi ihned vybaví Shotgun, Aquaphonic, Aquabass a klub Faux Pas. Řekni nám nějaké zajímavosti ohledně scény na severu. Co u vás momentálně nejvíc jede za hudební styl?

Máme tu hned několik front... Jelikož se zajímám především o už zmíněné styly, tak je můj pohled dost subjektivní. Lidi, co dříve poslouchali dramec, tak k tomu přidali dubstep. Pár skupin jako Dizlegtic Division nebo Experimental Cabaret tady v Liberci hraje breakbeat. Jinak je celkem na vzestupu electro, což je móda třeba na vysokých školách. Myslím, že je tu však akutní nedostatek míst, kde by se mohlo něco konat. V Liberci není skoro jediný pořádně prostorný klub, nebo místo, kde by se daly pořádat větší akce. Co jsem slyšel, tak na Výstavišti, kde se dříve odehrávaly Aquabass a Aquaphonic, už akce nechtějí povolit, v Jablonci je Woko, kde však mají krušně nastavené noční hlukové limity. Nicméně teď se dostavěl krásný prostor na akce mezi Libercem a Jabloncem, ve Vratislavicích. Jmenuje se to myslím Kulturní centrum 101010 a je to vážně luxusní místo. Tak snad se uvidíme jednou tam... Jak už jsem ale zmínil, jsem poměrně žánrově vyhraněn a na tancovačky ála DJ Těsto moc nechodím.

VJ Mono

Velká škoda těch povodní, které zasáhly sever Čech a zrušily nám festival Shotgun 2010. Snad se příští rok vydaří a bude svítit sluníčko. :) Co bys nám na adresu Shotgunu řekl? Mám pocit, že je to svým způsobem ojedinělý festival, který si jde svou vlastní cestou. Za relativně lidové vstupné nabízí hromadu nekomerční a kvalitní muziky...

Přesně tak. Většinou je tam jedna známá hvězda a pak se vybírají zajímaví lidé napříč všemi elektronickými žánry. Tahle odvážnost se mi taky líbí... Pořádají ho kluci přímo z Hrádku, takže je tam cítit i ta rodinná atmosféra. Tím se vyhýbá masovosti, které podléhají jiné festivaly a člověk si tam skutečně odpočine. Hodně mě třeba potěšila celá ta grafická vizáž se zhulenými
zvířátky, kterou dělali bioport a která byla na české poměry hodně vtipná, originální a přitom zcela profesionální. Doufejme jen, že tenhle rok se fesťák ještě více vychýlí ze zaběhlých konceptů... :)

Jirko, díky za rozhovor a už teď se těším, až tě zase někdy uvidím při práci...



web: http://draw.over.cz

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016