ROZHOVOR

 

Adam Vandal: "Ta naše scéna je taková velká kuriozita..."

Každý, kdo se alespoň trošku vyzná v undergroundu elektronické hudby, přesněji pak ve freetekno scéně, jistě zná sound system Cirkus Alien. My jsme se v srpnu sešli v příjemném prostředí smíchovského klubu Punto s jedním ze zástupců tohoto legendárního sound systému. Říká si Adam Vandal a má mimo jiné pod palcem i label DCT Records, jehož prostřednictvím šíří hudbu nejen svou, ale i dalších zvučných jmen tekno scény. Náš rozhovor nejen o novinkách, které se kolem Adama točí, čtěte právě teď!

 

Díky, že sis udělal čas na rozhovor, Vanjo, a na začátek tradiční odlehčující otázka... Jak se vede?

Hrozný vedro, ale jinak dobrý, díky za optání...

My jsme se tady v Puntu dneska sešli hlavně kvůli tvému alter egu Adam Vandal, pod nímž děláš především techno a tekno, pohybuješ se už dlouho na freetekno scéně, konkrétně u sound systému Circus Alien. Jaká byla vlastně tvá cesta k elektronické hudbě?

Můj asi vůbec první kontakt s elektronikou proběhl už hrozně dávno, když naši koupili první satelit. To jsme tam hned naladili MTV, a odtud jsem si tehdy nahrával písničky. Měli jsme vytažený jen audio bez obrazu, který jsme si nahrávali na kazeťák do walkmanu. Pak jsem se o tu muziku začal zajímat trochu víc a už na základce mě to hodně táhlo ke tvorbě muziky, protože jsem tenkrát studoval hru na klavír, a tak nějak od prvopočátku věděl, že se tý muzice budu věnovat.

Adam Vandal

A byla elektronika hned tím žánrem, který tě dostal, nebo jsi k ní přišel až přes jiné styly?

Samozřejmě jsem tehdy na základce nevěděl, že zakotvim u techna. Nejdřív jsem chtěl následovat různý kapely jako Depeche Mode, Pet Shop Boys a spoustu dalších, který jsem tehdy poslouchal. No a doma jsem měl právě už klávesy, na který jsem si zkoušel tvořit první zvuky, což se rozvinulo pak na střední škole, kdy jsme měli vlastní kapelu. Tedy hned několik kapel, přes HC až po hip-hop. No a pak se nějak stala taková věc, že jsme s kámošema zašli na jednu párty, a už se to vezlo... :)

Vzpomeneš si ještě, co to bylo za párty?

Tušim, že to bylo na Ladronce... Pak klasicky přišly nějaký Czechteky, "freečka", no a potom už to jelo samo.

Adam Vandal

A jaká byla tvá cesta k Circus Alien?

Možná ještě na škole jsme dali dohromady sound system Direct Drive a postupem času jsme se skamarádili s "Cirkusákama", načež jsme začali dělat spoustu akcí společně. Po nějakým čase se to začalo rozpadat, spousta lidí si založila rodiny nebo se věnovala jiným věcem, což vykrystalizovalo v to, že jsme se scukli kolem "Cirkusáků" a začali dál jezdit s nima.

Ty hraješ v současné době především live sety... Co tě vedlo k této cestě?

Klasicky jsem začínal hrát jako DJ z vinylu a před více než deseti lety, možná je to i dýl, jsem přesedlal k live setům. Tehdy jsem hrál z Abletonu a k tomu jsem měl velkej mixák a nějaký efekty. Asi před pěti rokama jsem zahodil počítač, pořídil si nějaký analogový mašiny a jedu už kompletní live set bez kompu. Poslední dobou už nehraju ani ty desky. Už jsem si ani dlouhou dobu žádnou nekoupil, jen co jsem někde dostal, a pořád jsem točil ty samý dokola. Příprava live setu zabere docela dost času, a osobně jsem tím teď plně uspokojenej. Pořád tam máš co dělat, v čem se zlepšovat, neni to jednotvárný, můžeš se u toho prostě víc vyblbnout. Každý live set má svůj příběh a kouzlo, který v průběhu hry ovlivňuješ, když tam chceš přidat nějaký zvuk, tak můžeš, zkrátka si s tím víc vyhraješ... Je to takovej nekonečnej "challenge", jak udělat tu nejlepší "flow". A to je to, co mě na tom baví.


A co při live setech používáš za techniku a mašinky?

Základ myho setupu je Elektron AnalogRytm, ke kterýmu mám přes MIDI připojený další mašiny. Každá má svůj sequencer, a to mi dává při hraní naprostou volnost. Můžu tak kombinovat vlastně libovolný patern z jedný mašiny s čímkoliv z jiné mašiny. Můj setup je momentálně AnalogRytm, Digitakt, Digitone, Circuit, Eventide TimeFactor a Volca Bass. Teď testuju UNO synth, kterým možná nahradim tu Volcu. Nicméně setup se každou chvíli mění, rukama mi prošla spousta mašin jako např. Octatrack, Toraiz, MFB Tanzbar, Tempest, Electribe a další. Některé jsem si nechal domů do studia, a některé poslal dál, protože mi třeba nevyhovovaly, nebo nezněly moc dobře. Ty, co mi zůstaly, ale můžu kdykoliv podle nálady vytáhnout do akce. Ale taky záleží, jak a kam jedu, když někam vyrazím vlakem nebo letadlem. To se mi to musí vejít do kufru... Ostatně mašiny na tahání po akcích vybírám mimo jiné i podle toho, jak jsou velký, respektive malý. No a tohle všechno míchám na desetistopým mixáku, kterej si taky radši vždy vozím s sebou. :)

Teď se pojďme přesunout k tvé vlastní produkci. Vydáváš už dlouho a to i na vinylech... Vzpomeneš si vůbec ještě na svůj první release?

Vzpomínám! To jsme tehdy skoro před dvaceti lety s kamarádem Hujerem založili label DCT Records a plánovali náš první release "DCT01". Velmi živě si ještě pamatuju, jak jsem to skládal na 286ce a stařičký Cubase, která ještě neuměla audio ani žádný pluginy. Používal jsem tedy zvukové banky, a jeden externí syntezátor přes nějakej efekt. Postupem času se tahle deska stala fenoménem a občas na Discogs na ni narazim za nekřesťanský peníze. Pak jsme teda udělali repress, takže jsme některým překupníkům trochu zatli tipec. :)

Adam Vandal

A kolik releasů už máš vůbec venku?

Počkej chvilku, já to spočítám... :) Určitě jich je patnáct až dvacet, vydáváme teda hlavně na vinylu, a většina je z produkce vlastních labelů a sublabelů. Nepočítám do toho pár releasů, co jsem vydal pod mým druhým pseudonymem Revize. Tam dělám hlavně breakbeat. Teď toho teda v poslední době moc nebylo, protože na to nějak není čas... Chvilku to vypadalo, že už ani techno nikdy dělat nebudu, ale nakonec k tomu nedošlo a jedeme dál. Nejde se ale stále všemu věnovat na 100%, tak se to pořád tak přelejvá, přichází to ve vlnách... Živím se něčím jiným, takže hudba je furt spíš jen koníček. Do toho mám ještě kapelu a jiný hudební aktivity a realizace dílčích projektů tím pádem trochu trvá a na všechno je málo času.

Tobě teď vyšla nová skladba. Je na krásném trojvinylu, tak nám o něm něco pověz...

Přesně tak, vyšel mi track na kompilaci "TNL23" francouzskýho labelu Tek No Logique a hodně mě potěšilo, že se mi ozvali, protože na té desce jsem ve velmi příjemný společnosti. Spolu se mnou tam mimo jiné mají tracky FKY nebo Gotek, což jsou producenti, kteří formovali můj techno vkus. Před nějakými osmnácti lety pro mě byli nedosažitelnými hvězdami, tehdy jsem kupoval jejich desky a byl nažhavenej, až je budu moct zahrát na párty. Takže z toho mám obrovskou radost, že je ta deska venku! Samozřejmě je tam i řada dalších jmen jako třeba kamarád Format C z Německa nebo Asphalt Pirates, což je týpek, kterej hraje taky live sety, ale má setup, co vypadá jako něco mezi skříní a psacím strojem. Stojí prostě za takovou krabicí napěchovanou mašinama a už jen na něj koukat, je zážitek!

DCT Records

Navíc i obal desky je skvěle graficky zpracovanej...

Přesně, ten vinyl má super grafiku, kterou dělal kámoš David Blackquirex z Itálie, jenž má mimochodem taky svůj label a mimo to dělá i výbornou grafiku. Na tom ostatně ta deska trošku vázla, protože já jsem ten track posílal labelu už asi před čtyřma rokama, a asi rok a půl se čekalo na ten vizuál. Takže trvalo to, ale ten výsledek fakt stojí za to a bylo na co čekat!

Kromě této nové desky chystáš teď v nejbližší době nějaké novinky?

To jsi mě přivedl k další zajímavé věci... My jsme nedávno s kámošem Bazzim ze Soundgarden studio udělali contest na facebooku, takovou soutěž o nejlepší track. V současný chvíli je to už uzavřené, ale výherce měl možnost vydat track na našem dalším vinylovým releasu DCT Records. Přišlo mi zajímavý lidi motivovat k tomu, aby něco dělali, protože často se stává, že se hodně mluví, ale skutek utek. Sešlo se hodně zajímavý muziky, přičemž výhercem se nakonec stal M@rty Epitom, taky takovej srdcař z Čech. Takže ten tam bude mít track, ale líbilo se nám těch skladeb víc, tak jsme nakonec vybrali ještě jednu od týpka z Francie, kterej si říká MTR666. No a ještě tam budeme mít skladbu společně s Timmym (TmH), kterýho jsem si vyhlídl už na release "DCT 10" s Tribal Enginers. Timmy je taky velkej fanoušek do live setů a hodně zapálenej týpek do muziky jako já. Ale abych to shrnul, jedná se o release "DCT 12" a bude obsahovat tři tracky - můj společnej s Timmym, Martyho track a celý to uzavře ten Francouz. Osobně si myslím, že to bude pecka, ale všechno to jde bohužel brutálně pomalu. Ono obecně, když vydáváš vinyl, tak je to běh na dlouhou trať. Musíš u toho zorganizovat spoustu věcí a ve finále ti ještě třeba fabrika řekne, že to bude hotový až za čtyři měsíce...

Adam Vandal, TmH, Ryke, Cuckoo, Nick Batt (Sonicstate), DJ Alert

Adam Vandal, TmH, Ryke, Cuckoo, Nick Batt (Sonicstate), DJ Alert

To jsi mi teď krásně nahrál na další otázku... Co vůbec obnáší v dnešní době vést vlastní label a vydávat vinyly? Je to určitě mnohem složitější, než mít čistě digitální label a tracky vydávat pouze v digitální podobě.

Vyloženě složitější to asi není, ale je tam rozdíl ve finální fázi výroby a distribuci. Ty desky děláme většinou v nákladu 500 až tisíc kusů a drtivou většinu z toho prodáváme v západní Evropě, Francii, Itálii nebo v Německu. Něco se prodá na teknivalech tady v Čechách i v zahraničí. Hlavně u toho člověk musí mít tah na branku, jak se říká, aby to nevyšumnělo. Track, který chceš na vinyl dát, by měl být dobře smíchanej a zmasterovanej. Na vinyl se to navíc masteruje trošku jiným způsobem než na CDčko nebo digitál obecně. No a pak je důležitý mít dobrou továrnu, kde ti ty desky vyrobí. My jsme jich zkoušeli hned několik různě po Evropě, a každá ta deska hraje trošku jinak, což laický ucho moc nepozná, ale ty rozdíly tam jsou. Taky záleží na tom, jak rychle je to udělaný. Třeba tady v Čechách, v Loděnicích, to trvá v poslední době hodně dlouho, takže se snažím hledat i jiný, menší továrny, kde by výroba desek tak netrvala. V konečný fázi to vypadá tak, že ti masterujou desku v Anglii a pak to pošleš třeba do Francie na lisování. V Německu jsme taky už dělali desky a teď bych rád zkusil jednu novou fabriku v Holandsku. Největší problém jsou vždycky ty termíny, ať už finalizace tracků nebo ta výroba.

A jak to v tomto ohledu máte vy u DCT?

Abych se vrátil k původní otázce, tak my jsme undergroundovej label, co moc neřeší nějaký zbytečný oficiality. Máme vlastní odbytiště a děláme muziku, co se musí kvalitně zpracovat. Dnes už jsou na kvalitu taky jiný nároky než dřív, odběratelé na to víc hledí. Oproti drumandbassu nebo dubstepu ten zvuk u techna nebyl často úplně top. Sám jsem si tehdy kupoval desky, kde byl třeba zajímavej nápad, ale zvukově to na tak dobrý úrovni nebylo. Teď je to jiný, i techno musí mít dobrej zvuk. :) No a pak s tím masterem zajdeš do továrny, kde ti tu desku následně vyrobí. Pak nějakej čas čekáš, až to bude hotový a najednou máš doma třeba tisíc desek, který ti tam leží někdy i několik měsíců. Nakonec se to stejně všechno prodá, svoje fanoušky si to najde, i když ti to leží třeba rok ve skladu.


Teď jsou vinyly zase na vzestupu, viď?

Jo, ale paradoxně ten vinylovej boom v současný době trochu zabíjí tu vinylovou kulturu, která vlastně celej ten business udržela při životě. Při nástupu digitálu to chvíli vypadalo, že s vinylama bude ámen, a u vinylu zůstali jen ti praví srdcaři. Teď ale vydavatelé velkejch popovejch i rockovejch projektů cpou peníze do těch továren, který následně hrnou jejich desky, ale už jim nezbývá čas na ty menší zakázky od indie labelů, kterým ale tenhle business může vděčit za to, že to zůstalo celý při životě. A to je ta stinná stránka celého toho současnýho vinylovýho boomu.

Ty už se na scéně pohybuješ dlouho, jak jsme se bavili na začátku, takže k tomu máš určitě co říct. Jak vnímáš freetekno scénu v dnešní době a kam se bude podle tebe dál ubírat?

To je těžká otázka... Já jsem rád, když se někdo stále drží tý původní myšlenky, protože někteří z mladší generace se už od toho trochu vzdálili. Já jsem si myslel, že čím budu starší, tak tím víc mě ten systém semele a bude mi otupovat hrany, ale paradoxně čím jsem starší, tak jsem se tomu víc vyhranil a myšlenkama jsem víc radikální. Samozřejmě, že mám auto, byt, což je otázka nějakého mého pohodlí, ale stále víc si všímám, jak nám ten goverment neustále hází klacky pod nohy a mám pocit, že se to neustále stupňuje. Proto je, myslim, důležitý, aby se v technu držela myšlenka tý revolty, a dělat si něco po svým. Ale abych se vrátil k té původní otázce, teď mají nový partičky lepší přístup k technologiím. Když jsme začínali my, tak byl problém sehnat gramofon... Teď máš lepší přístup k muzice, k technologiím, ke všemu. Jsem rád, když ty partičky přijdou s nějakou dobrou ideou, za níž si stojí a tím směrem se pak ubírají dál. Na druhou stranu se občas trochu divim, že to ty lidi pořád baví a pořád je to drží, a že jim to nepřijde jako retro. No ale samozřejmě jsem rád, že to stále jede. Musíme se ale koukat dopředu, a neuzavírat se za tim, co bylo, a hledat progres, kam to posunout dál.

Adam Vandal

Blížíme se ke konci našeho rozhovoru, tak ještě jedna "paparazzi otázka". Prozradíš nám nějakou zajímavou historku z návštěvy nějaké párty?

Těžko něco vypíchnout, ta naše scéna je celá taková velká kuriozita. :)

To je krásná tečka na závěr. Chtěl bys ještě vzkázat něco našim čtenářům na konec?

Lidi, buďte sví, ale nezapomínejte, že i techno má nějakou myšlenku, a nepodvolujte se jen prvoplánové zábavě. Buďte kreativní, a běžte za svým cílem. :)

A ještě jedna otázka úplně na konec... My jsme se sešli v klubu Punto, který spolu s Hany vedeš. Tak jak vám to v Puntu jde?

Jo, dobrý... Jak jsem říkal před chvilkou, goverment nám stále hází klacky pod nohy, ale my se jen tak nedáme a jedeme dál. :)

Tak doufejme, že to vydrží minimálně dalších dvacet let! Díky, že sis udělal čas na náš rozhovor a ať to jde i nadále... 

Díky a čau!


Ptal se stanjah v srpnu 2018.


foto: archiv

Sledujte také:

https://soundcloud.com/adam-vandal

https://www.facebook.com/Adam.Vandal.DCT/

https://dctrecords.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/DCTrecordz/

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016