ROZHOVOR

 

DJ Saku: "Breakbeat už pro mě není o nějakém specifickém zvuku..."

Na domácí DJské scéně se pohybuje přes dvě dekády a jeho jméno bylo vždy spojeno s breakbeatem a zlomenou elektronikou celkově. Vedle pořádání akcí, moderování pořadu Breakbeat Conference na Radiu 1 a dalších aktivit, se o něm v poslední době však nejvíce ví v souvislosti s labelem Kiosek, za kterým stojí. 17. ledna ho představí DJ Saku (společně s Georgim aka Line Of Sight) v Brně na párty Vendeta. Při této příležitosti jsme mu položili pár otázek...

 

Dlouho jsme se neviděli, Same... Jak se ti daří? Pořád slavíš páté narozeniny labelu?

Máš pravdu, dlouho tomu, moc se těším na setkání po letech! Doufám, že teď chvíli nic slavit nebudeme. :) Nicméně minulý rok k tomu pár akcí proběhlo, ale stále máme pocit, že jsme teprve na začátku. 

Jak vlastně došlo k tomu, že jste se dali před lety s Georgim alias Line Of Sight dohromady a založili label?

Label Kiosek jsem měl v plánu několik let a první zmínka se objevila někdy kolem roku 2002. Potom to spalo a úvodní tři releasy byly dlouho v šuplíku. No a před pěti lety přišel Georgi s tím, ať už o tom jen nekecám, a nakopl to.

Saku


Mohl bys trochu osvětlit, co v praxi obnáší starat se o label?

Neděláme (zatím) fyzický releasy, takže to máme o to jednodušší. Je to tak, že podepíšeš tracky, necháš je zmasterovat, připravíš je do distribuce, nachystáš promo... Není to nic složitýho, ale nějaký čas to zabere. Aby to byl živý organismus, je nás v Kiosek crew 5 (+1 na mateřský). Já s Georgim se staráme o hudbu, Maik (Comandeer) o vizuál, Radek o texty, který občas soustružíme spolu, Ljuba nám kryla záda a dělala sociální sítě, než šla na mateřskou. Takže teď je s námi Adéla, která hlídá fungování celého labelu. Její energie nám hodně pomohla, je totiž na rozdíl od nás s Georgim zorganizovaná. Jde o to, že jsme všichni v životě dost vytížení a tím, že je nás na to víc, se udržujeme v chodu a řešíme věci společně.

Co považuješ za váš největší dosavadní úspěch a co je vaší největší motivací?

Že nás to i po 50ti releasech společně baví a že máme plány do budoucna. Motivace je hudba samotná a to, že ji DJs hrají a lidi poslouchají... 

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Přežít! :) Vydávat hudbu, kterou máme rádi a pomoci talentovaným producentům...  

Pokud se nemýlím, tak od svých DJských začátků jsi vždy hrál breakbeat. Co tě k němu přvedlo a nezkoušel jsi někdy hrát i odlišné žánry?

Když jsem začínal, breakbeat se pohyboval od 105 BPM do 135 BPM, takže mi to pokrylo víc stylů. To mě bavilo... Až potom se to tempo trochu sjednotilo. Vždycky jsem měl rád tu komplikovanost beatů a takový živý až rockový feeling, který z breaku vycházel. Dneska si rád zahraju i techno nebo zlomenou elektroniku okolo 120 BPM, popřípadě všechno dohromady. Breakbeat už pro mě dnes není o nějakém specifickém zvuku, ale je to vše od 115 do 140 BPM, co je zlomený. Takto se snažíme k tomu s Kaplickem přistupovat i v rámci našeho pořadu Breakbeat Conference na Radiu 1. 


V poslední době hodně producentů a DJs vystupuje s tzv. "Classic Breaks sety". Kdy byla podle tebe zlatá doba breakbeatu?

Myslím, že byly dvě. První v druhé půli 90. let, big beat / breakbeat doba, kdy jsem do toho naskočil. Ale tenhle vrchol se nedožil roku 2000, protože to pohltil komerční potenciál tohoto soundu. Bylo to všude a začalo to být otravný (reklamy, televizní znělky, počítačový hry). To dalo vzniknout už v devadesátkách nu skool breakbeatu, který byl temnější, vycházel spíš z electra a nepoužíval tolik samplů. Z něj se vyvinuly "Classic Breaks" a ty zažily boom mezi lety 2002-2006. V té době se jednalo o vrchol, ale pozor, stále to nemůžeme srovnávat s technem, housem nebo drum’n’bassem, to bylo úplně někde jinde...   

A co se podle tebe pokazilo, že se tento styl stáhl ze slávy a nyní se jedná opět spíš o undergroundovou záležitost? 

Generace, která ten zvuk tvořila, zestárla. I posluchači se začali věnovat jiným věcem, třeba dětem. No a mladší generaci už to tolik netáhlo, přišel dubstep a electro house, na to zareagovali promotéři a breakbeat se vytratil i z velkých akcí. Ale byla to taky neschopnost producentů přijít v té době s něčím nečekaným, novým v rámci žánru. Což přitom tento styl do té doby zdobilo. Stačilo jim používat osvědčené formulky nebo dělat líbivé bootlegy hitovek. Když navíc zkrachovaly distribuce vinylů, zmizela spousta peněz a labely ve velkém končily. Breakbeat se stal okrajovou záležitostí, ale nikdy nezmizel a stále vycházely a vycházejí zajímavé tracky. 

Kiosek

Když dáme bokem pojmenování stylu, jméno labelu a rychlost BPM, kdo nyní udává ten nejlepší tón zlomené elektroniky?

Čím dál víc zlomených tracků přichází z Německa a jsou skvělé. Break, nebo zlomená elektronika, to je jedno, hodně čerpá ze zvuku první půle 90. let. A to mě osobně hodně baví!

Jak celkově hodnotíš aktuální trendy a vývoj zvuku taneční hudby?

To si netroufám hodnotit, ale rád bych, aby se vše ještě víc propojilo... Aby bylo normální jít na multižánrovou noc, která ale samozřejmě musí mít nějakou logickou dramaturgii. 



Pamatuješ se na své poslední hraní na Flédě? A na co se můžou návštěvníci Vendety těšit?

To už je let! Dokonce nevím, jestli poslední nebyla ta zrušená s Jay Cunningem. Ale pamatuju si, jak jsme kdysi hráli na hlavním sále s kamarádem DJem, a když jsem ho střídal, on udělal dva kroky dozadu a zmizel v propadlišti za pódiem. Chvíli nám trvalo, než jsme ho vytáhli. :) Těšit se můžou především na produkci z labelu Kiosek, takže na breakbeat a techno. My se s Georgim na Vendetu těšíme moc!

To máš vlastně pravdu, na to jsem úplně zapomněl... Možná proto, že se tehdy Vendeta nakonec přesunula do klubu Melodka, tak jsem si to nespojil. Tentokrát to snad vyjde. :) Těším se!


Ptal se DJ Kotlyk v lednu 2020.

foto: archiv

DJ Saku se představí na akci Vendeta w/ Dossa&Locuzzed present Resonate album 17. ledna v brněnském klubu Fléda.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016